Od vampira do partizana: poglavlje o srpskim igrama u knjizi čuvenog izdavača

Tatjana Ristić,
Project Coordinator, SGA
16.10.2024.
Ako pratiš SGA sajt, poznato ti je da naša gejm dev scena već godinama cveta i postaje sve značajniji pin na mapi evropske industrije. Ono što, možda, ne znaš jeste da se isto dešava i sa akademskom scenom koja se kod nas bavi studijama video-igara.

Prenosili smo već utiske sa prve i druge SVI konferencije u Novom Sadu, koja je pokazala da Srbija nije samo plodotvorno tle za stvaranje igara, već i za njihovo promišljanje. Otuda je bilo samo pitanje kada će naša akademska scena progovoriti baš o našoj industriji.

To se desilo u poslednjem izdanju Rutledžove edicije Advances in Game Studies. U okviru knjige Central and Eastern European Histories and Heritages in Video Games nalazi se i poglavlje koje potpisuju Manojlo Maravić, Ljiljana i Ana Gavrilović, pod naslovom „From Vampires to Partisans: Serbian Cultural Heritage in Video Games”. U njemu autori kažu sledeće:

Video igre su „efikasni alat za popularizaciju nasleđa (prirodnog, kulturnog – materijalnog i nematerijalnog). Ovaj alat uopšte, a posebno u Republici Srbiji, nije dovoljno iskorišćen. Mlada srpska industrija, osim nekoliko svetlih primera, nije imala naročit interes da u svoje igre ugrađuje elemente lokalnog nasleđa.”

"Video-igre su značajne i zato što one istovremeno funkcionišu u oblasti zaštite nasleđa, iako ne u doslovnom smislu, kao i u oblasti reprezentacije i promocije, čime se omogućava prenošenje znanja i potencijala za različita čitanja i tumačenja, što je posebno važno za tradicije malih naroda i kultura," kažu autori.

Otuda ova studija skreće pažnju na igre koje to jesu uradile, mada na različite načine: od „holivudizacije” kulturnog nasleđa, do njegovog povezivanja sa širim kulturnim tokovima. U oba slučaja nastoji se da se naša baština učini bližom globalnoj zajednici. Među igrama o kojima su pisali su i igre naših članova:

  • Pagan Online/Pagan: Absent Gods Mad Head Games-a;
  • trilogija Golf Club: Nostalgia, Highwater i The Cub Demagog studija;
  • Prokuv’o, naslov nastao na Global Game Jam-u 2019. godine;
  • Vampire Legends: The True Story of Kisilova Organic 2 Digital studija.

Autori na kraju zaključuju da naša industrija nije naročito voljna da preuzme rizike stvaranja igara zasnovanih na narativima koji su globalno manje poznati ili popularni, pa zbog toga uglavnom ne inkorporira srpsko kulturno nasleđe. Pomenute igre su zato značajne i one istovremeno funkcionišu u oblasti zaštite nasleđa, iako ne u doslovnom smislu, kao i u oblasti reprezentacije i promocije, čime se omogućava prenošenje znanja i potencijala za različita čitanja i tumačenja, što je posebno važno za tradicije malih naroda i kultura.

Tako da, ako si gejm developer ili developerka, nadamo se da će te ovaj tekst podstaći da se osmeliš i u nekom narednom projektu se upustiš u prikazivanje naše bogate tradicije i time našu gejming industriju zaista učiniš našom.