Tvoja karijera
u gejmingu

Istraživanja u kojima su učestvovali naši članovi pokazuju da Srbija trenutno zapošljava više od 4.300 ljudi u industriji video igara, a preko 60% naših članova planira proširenje tima i u narednom periodu. Industriji su neophodni najraznovrsniji kadrovi: programeri i artisti, stručnjaci za razvoj poslovanja, testiranje i korisničku podršku, stručnjaci za marketing, monetizaciju, dizajn zvuka, komunikaciju sa zajednicom, prodaju, promotivne aktivnosti… Naša zajednica je uvek na raspolaganju da pomogne svima koji tek počinju, a SGA stalno radi na unapređenju prilika za obrazovanje, trening i umrežavanje.

Ukoliko planirate karijeru u najvećoj i najbrže rastućoj industriji zabave, želimo da vas upoznamo sa svim prilikama koje vas očekuju. Bez obzira na to da li vas privlači rad na AAA naslovima ili pravite sledeći indie hit, bitno je na vreme razumeti koje su opcije na raspolaganju, kako bi razvoj svojih veština pravilno usmerili. 

Želiš da radiš na hit igrama?

Od analize podataka do dizajna zvuka! Istraži Shift2Games i postani deo gejming industrije!

Programiranje

Verovatno su svi koji su igrali video igre kao deca u jednom trenutku pomislili kako bi voleli da prave igre ili smišljali neku svoju nakon avanture na Segi, Soniju, Amigi, PC-ju, Arkadi ili nekoj drugoj mašini. Nekada je razvoj i programiranje igara bilo jednako nedostižno u mislima kao i mogućnost da budu astronauti ili tajni agenti. Danas je situacija daleko drugačija, i programeri svih vrsta mogu lako da nađu praksu i zaposlenje u šarenoj gejming industriji. Iskusni programeri savetuju:

Kako početi

što pre iz hobija i uživati dok još ne predstavlja posao jer ste tako mnogo spremniji i sposobniji kada to postane posao na višem nivou. Razmišljajte apstraktno, dizajnirajte i pišite svaki sistem najbolje što možete, kao da je deo testa za najbolju poziciju u najboljoj kompaniji. Budite u industriji, trudite se da se krećete u game dev krugovima, učestvujte na GamJam-ovima

Potrebne veštine

maštovitost i ljubav prema igrama, odlično znanje programiranja – formalno, neformalno… Čitanje, kucanje, razumevanje, testiranje i rad. Svi jezici dolaze u obzir (kada se znaju paradigme programiranja, lako je preći sa jednog jezika na drugi), a pogotovo objektno orijentisano programiranje (OOP). Rešavanje problema i analitičko razmišljanje – isto kao i za svako drugo programiranje. Ono gde ste slabiji, jačate radom, vremenom i iskustvom. Osnovni rad sa bazama podataka i poznavanje načina komunikacije između računara je uvek poželjno.

Najčešće pozicije

ima ih mnogo i zavise najčešće od složenosti projekata i veličine kompanije ili tima. Na primer, Gameplay Programmer, Software Engineer, UI Programmer, Game Engine Programmer, Tools programmer itd. Sve pozicije imaju standardnu gradaciju po iskustvu – intern, junior, medior, senior.

Najčešći alati

Unity3D okruženje, C#; Unreal Engine, C++; Proprietary engines, Web based okruženja, JavaScript. Često korišćeni sistemi: AWS – Amazon Web Services (databases, storage…); Firebase (databases, storage, authentication, analytics…)

Art

Gejm artisti su zaduženi za sve ono što je u igri vidljivo – karakteri, vozila, okruženje, scenografija, materijali, korisnički interfejs, animacije, trejleri, kocept art, osvetljenje… Bilo da je sve ovo rađeno u 2D ili 3D stilu. Ne treba zaboraviti ni na tech artiste koji igrama prilaze iz drugog ugla spajajući umetnički i programerski deo, paze na performanse i optimizacije aseta, prave alate za artiste itd.

Baš zbog ovolike raznovrsnosti, preporučuje se da na vreme odlučite šta je ono što vas najviše zanima. Karijera u gejm artu sve više privlači umetnike iz drugih industrija jer omogućava da vaš rad poprimi i neku četvrtu – interaktivnu dimenziju. Saradnja sa svim ostalim članovima tima čini ceo proces još zanimljivijim.

Kako početi

pratiti savremene trendove procesa i alata, izgraditi portfolio – u njega stavite ono čime biste želeli da se bavite, lični projekti i radovi apsolutno dolaze u obzir, neka vaša vizija ili redizajn postojeće igre ili karaktera. U početku imitirajte: uzmite neki rad koji vam se sviđa i pokušajte da napravite isti takav. Pratite tutorijale i online kurseve. Nađite neki koji biste hteli da ispratite od početka do kraja. Ostavite ego po strani, tražite feedback i mišljenja drugih.

Potrebne veštine

sposobnost rada u timu, osnove vizuelne umetnosti (kompozicija, harmonija…), spremnost na prihvatanje feedback-a, poznavanje softvera i savremenih tehnika kako se nešto radi, praćenje trendova, što u gamingu što u svojoj branši

Najčešće pozicije

Concept artist / Ilustrator, Environment 3D artist, Character 3D artist, Animator, VFX artist, UI artist, Graphic designer

Najčešći alati

Photoshop (za concept artiste i ilustratore), 3DS Max, Maya, Blender (za 3D artiste i animatore), zBrush (za 3D character artiste), Substance Painter and Designer (za sve 3D artiste), Illustrator, Adobe XD, After effects (za UI artiste), Unity ili Unreal

Audio

Ono što daje posebnu dimenziju svakom gejming projektu je sve ono što igrač može da čuje, bilo da su to muzika, zvučni efekti ili dijalog karaktera. Kvalitet zvuka može od osrednje igre da napravi dobru, ili da pokvari iskustvo igranja naslova sa sjajnom mehanikom. 

Postoje različiti nivoi zvuka u svakoj igri, što ostavlja puno prostora kako za dizajnere zvuka, tako i za muzičare da razviju svoje kreacije, i da ove zvučne komade inkorporiraju u iskustvo igre kroz različite programe i gejm engine. Pojedini studiji toliko pažnje pružaju zvuku, da se često objavljuju i soundtrack albumi vezani za pojedine igre.

Kako početi

U gejming industriji ima mesta za: dizajnere zvuka, inžinjere zvuka, Foley artiste, Voice Foley artiste, VO glumce, glumce, kompozitore, muzičare, pevače, muzičke producente, audio editore, audio producente, audio direktore, producente elektronske muzike, programere i mnoga druga srodna zanimanja. Što više ovih zanimanja posedujete veće su vam šanse za uspehom.

Potrebne veštine

Jako je bitno poznavanje: audio opreme, osnovne muzičke teorije, osnova akustike, softvera za usnimavanje, editovanje i produciranje audio fajlova (DAW), middleware softver-a i kompjuterskog hardvera.
Poželjno je da imate osnovno znanje Game Engine-a u kom se radi igra i najosnovnije znanje progamiranja, Ovo važi i za kompozitore: bićete plaćeni da uštedite vreme dizajnerima zvuka, programerima i QA-u, i tako bolje sami istestirati i poboljšati vašu adaptabilnu muziku.

Najčešće pozicije

junior dizajner zvuka, dizajner zvuka, audio artist, senior dizajner zvuka, lead dizajner zvuka, dialogue supervisor, audio programer, kompozitor, audio direktor

Najčešći alati

DAW – Reaper, Cubase, Nuendo, Pro Tools i Pro Tools Ultimate; Middleware softver – Wwise i FMOD; Game Engine – Unreal 4 i Unity, komunikacija i Project Management: Office, Google Docs, Jira, Slack, GitHub, OBS, DaVinci Resolve i Adobe Premiere

Gejm dizajn

Kada kažemo gejm dizajn, neki ljudi prvo pomisle na vizuelni deo, a neki pomisle na programiranje. Međutim, ovde se zapravo misli na kreiranje samog koncepta igre i njene suštine. O čemu je ta igra? Šta igrač zapravo u njoj radi i na koji način? Tim pitanjima se bavi gejm dizajner.

Osmišljavanje koncepta igre podrazumeva osmišljavanje ciljeva, pravila i izazova u video igrama kroz kreiranje specifičnih mehanika, nivoa, zadataka i zagonetki. Gejm dizajn se, osim kreiranja mehanike, bavi i osmišljavanjem priče, dijaloga i celokupnog narativa. U malim timovima, gejm dizajneri se bave i drugim granama poput programiranja ili art produkcije, dok se u većim isključivo bave gejm dizajnom ili čak specijalizuju za određene segmente.

Kako početi

gledati tutorijale i praviti male prototipe u bilo kojoj tehnologiji (engine-u), baviti se bilo kojom granom produkcije video igre radi upoznavanja procesa izrade

Potrebne veštine

sposobnost rada u timu, analitičnost, pripovedačke sklonosti, kritičko razmišljanje, kreativnost, strast ka video igrama, poznavanje gejming trendova

Najčešće pozicije

Game Designer (junior, medior, senior), Lead Game Designer, Narrative Designer

Najčešći alati

Game Engine (Unreal, Unity, CryEngine….), Google Docs, Google Sheets, crtački softver za izradu skica i dijagrama

Biz Dev

Da bi igra imala veće šanse da ostvari uspeh i generiše prihode za kompaniju ili indie studio, neophodno je da se u timu nalazi barem jedna osoba čija je uloga da se fokusira na komercijalni razvoj proizvoda i kompanije. Ta osoba se najčešće naziva Biz Dev-om, i ima veoma široka zaduženja, sa akcentom na identifikaciju i realizaciju prilika koje će omogućiti timu da bolje plasira i monetizuje igru.

Tokom razvoja igre, Biz Dev je zadužen za analize tržišta, pozicioniranje igre i nalaženje strateških partnera uključujući i izdavača, što može imati ogroman uticaj na komercijalni uspeh igre. Nakon što se igra objavi, uloga Biz Dev-a je da kroz partnerstva, prodaju i licenciranje stvori nove, ili poboljša postojeće izvore prihoda od igre. Kako se igra razvija i raste, tako se i stvara prilika da se sve te aktivnost skaliraju.

Kako početi

pozicije analiticara tržišta, assistenta product manafer-a, asistenta prodaje ili marketing asistenta su odlične startne pozicije. Dobar Biz Dev se razume u sve oblasti biznisa, od tehnologije za kreiranje proizvoda do marketinških taktika za brendiranje istog, tako da je svako znanje relevantno za dalji razvoj karijere

Potrebne veštine

odlična komunikacija, pragmatičnost, kreativnost, “get stuff done” mentalitet, organizovanost, izdržljivost, upornost

Najčešće pozicije

Business Development, Business Intelligence, Licensing Manager, Product Manager, Producer, Monetization Specialist, Corporate Development, Sales, Publishing Manager

Najčešći alati

Email, LinkedIn, CRM sistemi

Drugo

Proteklih nekoliko godina iz gejminga su se izrodila neka nova zanimanja. Esport je sada već poznat po profesionalnim igračima i transferima poput onih u klasičnim sportovima. Strimeri i drugi kreatori sadržaja su nezaobilazan deo ove online sfere gejminga, a ne zaboravite da postoje i oni koji o svemu ovome izveštavaju i pokrivaju sve vesti i novosti iz gejminga – novinari i blogeri. 

Pored studija koji prave igre, postoji i veliki broj kompanija koje pružaju podršku u različitim servisnim granama industrije – cloud, QA i testing, produkcija trejlera i video sadržaja, marketing, analitika, user acquisition i drugim oblastima.