Unreal Day u trećem izdanju: saznaj kako je bilo i šta kažu domaći i strani predavači

Tatjana Ristić,
Project Coordinator, SGA
04.11.2024.
Unreal Engine zajednica raste iz godine u godinu, te ne iznenađuje što je mts Dvorana ovoga puta bila krcata, sa preko 800 ljudi prijavljenih da učestvuju na Unreal Day-u. Kako nam je bilo i šta su strani i domaći predavači imali da kažu povodom ovog nestvarno ispunjenog dana, saznaj ovde!

Dok gledamo aftermovie i prelistavamo slike kako bismo sabrali utiske, ne bi bilo loše ni da recap-ujemo kroz šta smo sve prošli 24. novembra na Unreal Day-u. SGA je u saradnji sa 3Lateral-om kao delom Epic Games-a i ove godine organizovala celodnevni događaj posvećen Unreal Engine-u (UE), platformi koja uveliko menja način na koji stvaramo.

Unreal Day Prequel

Događaj je ove godine toliko programski narastao da je postao prevelik za jedan dan, te se prelio u prequel održan prethodnog dana kao idealno zagrevanje za glavnu konferenciju. Više od 70 studenata i UE početnika imalo je prilike da učestvuje u četiri entry-level radionice 23. oktobra, koje su održane u prostorijama naših partnera iz domena edukacije: u Crater Trening Centru, na Metropolitan univerzitetu, SAE Institutu i Fakultetu za medije i komunikacije.

U isto vreme u obrazovnom habu Epic Games-a u Naučno-tehnološkom parku Novi Sad, održana je radionica za 15 naprednih UE korisnika koji su izrazili želju da postanu sertifikovani UE instruktori. Radionicu su držali Žoan da Silva (Joan da Silva, Epic Games) i Kamil Rivier (Camille Rivière, Epicenter Studio) iz Francuske. Tim povodom popričali smo sa Žoanom:

„Fokus kompanije Epic Games je na tome kako možemo da pomognemo lokalnim ekosistemima da rastu, a obrazovanje je ključno za ovaj cilj. U trosatnoj radionici želeli smo da dokažemo učesnicima da su sposobni da prođu proces sertifikacije kako bi postali ovlašćeni instruktori. Uvek se čini da se ljudi ne osećaju dovoljno spremnima, pa je prva stvar koju moramo da uradimo da demistifikujemo proces kako bi oni mogli da počnu da veruju u sebe i polože test."

THE Unreal Day

Sam Unreal Day otpočeo je sa čak deset masterclass-ova. Više od 150 učesnika i učesnica je imalo priliku da sluša stručnjake iz SAD, Španije, Italije, Slovačke, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Rusije i, naravno, Srbije. Teme ovih dvosatnih radionica bile su raznolike, a želeli smo da vam iz prve ruke prenesemo utiske dvojice predavača, jednog domaćeg i jednog stranog.

Sava Živković, naš zapaženi režiser, dva sata je ilustrovao svoj kreativni proces snimanja filmova upotrebom CG animacije. Na pitanje kako vidi budućnost ove oblasti, Sava kaže:

„Mislim da tek polako počinjemo da shvatamo da je upotreba UE u animaciji konačno rešenje za renderovanje piksela. Hobisti i nezavisni filmski stvaraoci, poput mene, koriste ga sve više tokom poslednjih nekoliko godina, ali sada vidimo veći broj studija koji počinju da usvajaju ovu tehnologiju. To je fantastično, i promeniće kako pristupamo pravljenju filmova, jer menja način na koji stvaramo time što možete da da iskusite i vidite svet mnogo više nego što je to moguće sa oflajn renderovanjem. Kreativni uticaj je daleko veći od tehničkog, makar za mene."

Istovremeno, naš gost iz Španije David Garsija (David Garcia, Magic Fennec), čiju smo koleginicu ugostili i intervjuisali tokom prošlog Unreal Day-a, održao je masterclass posvećen demistifikaciji virtuelne produkcije. Važno je da se ukloni stigma o tome da je UE težak za upotrebu, pa zato David kaže:

„Kada radite sa UE dovoljno dugo da se osećate prijatno, videćete koliko je to lako i kako možete dobiti neverovatne rezultate. Svoju priču ćete ispričati mnogo lakše, sa više kreativnog potencijala, na način na koji to nikada ranije niste mogli da uradite za tako kratko vreme. To vam daje više slobode i mogućnosti. A Unreal Engine je pomerio granice na različite načine: u alatima, kao što je Sequencer, ali i u renderovanju. Nanite, Lumen ili MegaLights su potpuni game-changer-i."

Nakon duže pauze za ručak, koja je označila prelaz iz celodnevnog programa za profesionalce (koji se naplaćivao) u popodnevni otvoreni program (besplatan uz registraciju), u dvosatnom segmentu Creators Economy Summit slušali smo o različitim načinima na koje kreatori mogu da monetizuju svoj rad na 3D asetima, Fortnite ostrvima ili kroz saradnje sa brendovima. Govorilo se o ekosistemu za kreatore unutar Unreal-a i Fortnite-a, i o tome kako da uspete kao solo kreator, ili da postepeno izgradite svoj tim ili čak ceo studio.

Još jedna novina ove godine bila je Ekspo zona. Posetioci su mogli da iz prve ruke testiraju neke od najsavremenijih tehnologija iz ekosistema Epic Games-a, kao što su RealityScans i RealityCapture, ili Metahuman Creator i Animator. Takođe, mogli su da saznaju sve o novom FAB-u i kako on funkcioniše, a globalno je lansiran bio svega dva dana pre Unreal Day-a. Zato je bila prava privilegija za sve posetioice što su imalu priliku da saznaju sve o FAB-u direktno „sa izvora”, bilo u okviru predavanja Katerine Bulatove, koja u okviru Epic Games-a vodi FAB, ili kroz direktne razgovore sa njom i njenim kolegama na FAB štandu.

U komšiluku Ekspo zone, ove godine je predstavljen još jedan programski segment nazvan Peer-to-peer Dev Geekout. Posetioci, ili bolje reći učesnici, imali su prostor i potpunu slobodu da budu veoma nerdy sa svojim kolegama i UE entuzijastima, da razgovaraju o bilo kojim prilikama ili izazovima koje kreiranje i produkcija u UE podrazumeva. Pored nekoliko tehničkijih predavanja, koje su održali gosti iz Hrvatske, Francuske i Rusije, ovaj segment je moderisao Vanja Knežević (Eucledian Studios), pa smo ga zamolili da prenese kako vidi našu UE zajednicu:

„Veliki je kulturni priliv sjajnog umetničkog i tehničkog talenta u Srbiju, što je ubitačna kombinacija sa prisustvom 3Lateral-a i Epic Games-a u Novom Sadu. To Srbiju čini odličnim mestom za razvoj u Unreal Engine-u. Najbolji proizvodi se prave uz snažno učešće zajednice. Time što Unreal ima odličnu infrastrukturu za pravljenje alata for people by people, jedan je od ključnih pokretačkih faktora."

Segment koji smo ponovili u odnosu na prethodno izdanje zbog velikog interesovanja jeste Asset Portfolio Review. Svi posetioci koji su imali svoje art projekte i portfolije sa sobom, ili bilo gde onlajn, mogli su da popričaju sa našim partnerima iz PackDev Interactive-a i dobiju vredan fidbek o tome kako da unaprede svoje modele, ili kako da se bolje pozicioniraju na platfromama za njihovu prodaju.

Glavni deo večernjeg programa činili su Showcase i Keynote program. Showcase je bio sačinjen od šest kratkih prezentacija domaćih i inostranih stručnjaka. Slušali smo o portovanju i lokalizovanju video-igara, filmskom stvaralaštvu i animaciji u Unreal Engine-u, važnosti obrazovanja, kao i o detaljima funkcionisanja RealityCapture sistema.

Kratki predah od izlaganja pružila nam je  UNREAL JAM Pitching & Awards ceremonija, kada smo pogledali prezentacije najboljih igara nastalih na game jam-ovima koji su bili deo ovogodišnjeg događaja. Bilo ih je čak dva: dvodnevni UEFN Game Jame, održan u Novom Sadu, i desetodnevni onlajn Unreal Jam, otvoren za učesnike iz čak devet zemalja regiona. Nagrade za najbolje igre obezbedili su Pack Dev Interactive, AMD i Epic Games.

Tema UEFN Jam-a bila je Srbija i Japan, a pobedničku igru predstavio je tim Ramonde. Svoje igre su žiriju pičovala tri najbolja tima Unreal Jam-a, čija tema je bila The only way out is through. Prvo mesto pripalo je timu Emerald Tablet Games. Ovde možete detaljno da se informišete o ovim igrama, kao i da ih proigrate!

Zvanični deo programa završili smo sa tri Keynote predavanja. Prva dva prenela su publici teme i atmosferu sa jutarnjih masterclass-ova. Atila Zigeti (Attila Szigeti, DIGIC Pictures) pričao je o pet najvećih zamki proizvodnje sinematika u engine-u. Zatim je Aleks Kulom (Alex Coulombe, Agile Lens) pokazao kako je moguće razviti VR izložbeni prostor veličine 5 000 kvadratnih stopa u UE 5. Prenosimo i njegova zapažanja vezana za Unreal i VR/XR domen:

„U Unreal Engine-u postoji zaista značajan napredak sa Open XR tehnologijom, što je fantastično, jer nam omogućava jedno iskustvo koje funkcioniše na više uređaja, i koje pruža interoperabilnost i targetuje različite slučajeve upotrebe. Korisititi Unreal Engine već više od osam godina za mene je neverovatno iskustvo, naročito u kontekstu onoga što smo mogli da ponudimo klijentima – od nivoa interaktivnosti i uključenosti u iskustva, do foto-realizma. Prosto smo oduševljeni svim mogućnostima."

Tačku na „i” stavio je niko drugi do osnivač 3Lateral-a i potpredsednik za tehnologiju digitalnih ljudi u Epic Games-u, Vladimir Mastilović. On je dočarao neverovatnu brzinu kojom se ovaj ekosistem razvija, ističući da je do skoro na svetu ukupno postojalo 75.000 digitalnih ljudi (digital humans) svih vrsta, a da sada već imamo 7,5 miliona MetaHuman-a! Čuli smo još sjajnih vesti u vezi sa novim mogućnostima koje UE 5 donosi u sledećoj iteraciji, ali će one ostati ekskluzivne za posetioce Unreal Day-a. Što je ujedno nauk za ubuduće – PRIDRUŽITE NAM SE!

Unreal Day završio se žurkom u klubu Karmakoma, uz muzičku selekciju koju je potpisao njihov rezident, kӣr. Oni koji su bili u stanju da stoje na nogama posle dana koji je do ove mere ispunjen sadržajem, nastavili su svoj nestvarni provod do sitnih sati.

Sve ovo, naravno, ne bi bilo moguće bez posvećenih partnera SGA: pre svega kompanije 3Lateral kao dela Epic Games-a, sa kojima SGA blisko sarađuje na Unreal Day-u od njegovog prvog izdanja 2022. godine, kao i na nizu drugih inicijativa. PackDev Interactive je i ove godine bio sa nama, kao i Materriya Talent Development, Crater Training Centar, Metropolitan Univerzitet, SAE Institut Beograd i Fakultet za medije i komunikacije. Ove godine događaj su podržali i Francuski institut i hotel Metropol Palace.

Dok i dalje sakupljamo sopstvene i vaše utiske, i razmišljamo o tome kako da događaj učinimo još boljim, obradovaćemo vas da je jedno sigurno – vidimo se dogodine!