Koji engine-i pokreću najpopularnije i najuspešnije veb igre?
Odabrali smo 1 100 najboljih igara na osnovu toga koliko vremena igrači provode na njima.
Nekoliko reči o nama: Playhop je platforma za veb igre koja sadrži preko 20 000 igara napravljenih na različitim engine-ima — od indi do naslova velikih studija.
Engine-i predstavljeni u istraživanju:
UNITY. Jedan od najpopularnijih i najsvestranijih game engine-a na svetu. Odličan za 2D i 3D igre, sa drbrom cross-platform podrškom. Unity uveliko koriste i indi programeri i veliki studiji.
Engine-i bazirani na JS-u. Koriste se za izradu igara direktno za browser. Nude potpunu kontrolu i fleksibilnost, mada se često koriste sa bibliotekama ili framework-ovima (kao što su Phaser ili Three.js). Inače, u tom istraživanju, ova kategorija se odnosi na grupu engine-a, uključujući Vanilla JS, PixiJS, CreateJS i React.
PHASER. Brz i fleksibilan 2D framework za igre za HTML5. Idealan za arkadne igre i odličan za developere koji žele potpunu kontrolu nad kodom igre. Dobro funkcioniše u veb browser-ima.
COCOS CREATOR. Open-source program za razvoj igara, popularan za mobilne i veb igre. Nudi dobru 2D podršku i rastuće 3D mogućnosti. Uveliko se koristi u Aziji.
CONSTRUCT. Engine za 2D igre koji zahteva malo koda ili ne zahteva nikakvo kodiranje. Odličan za brzo pravljenje prototipa i razvoj igara bez potrebe za podrobnim znanjem programiranja. Lako se izvozi na veb.
DEFOLD. Lagan, na performanse fokusiran engine, idealan za mobilne i veb igre. Jednostavan za učenje i efikasan, sa dobrom podrškom za Lua skriptovanje i kolaborativnim editorom.
GODOT. Open-source engine sa sopstvenim skriptnim jezikom (GDScript). Odličan za 2D i 3D igre, sa sve većom popularnošću. Ima opcije izvoza za veb, desktop i mobilne uređaje.
PLAYCANVAS. Moćan 3D engine napravljen posebno za veb. Koristi WebGL i radi direktno u browser-u. Odličan za vizuelno bogata, interaktivna veb iskustva.
LAYAAIR. Open-source engine sa visokim performansama, uglavnom popularan u Aziji. Podržava razvoj 2D i 3D igara sa odličnom optimizacijom za mobilne i veb platforme.
SCRATCH. Vizuelno programsko okruženje prilagođeno početnicima, razvijeno od strane MIT-a. Idealno za učenje razvoja igara i kreiranje jednostavnih igara putem prevlačenja i spuštanja blokova.
GAMEMAKER. Engine prilagođen početnicima, koji je jednostavan za korišćenje za 2D igre. Koristi svoj skriptni jezik (GML) i podržava izvoz na više platformi, uključujući HTML5.
Vreme igranja po korisniku, retencija i game ready
Prvo da shvatimo šta su ove metrike.
Vreme igranja po korisniku — ključna metrika koju smo posmatrali da bismo razumeli koliko su igre zanimljive tokom vremena.
Game ready — koliko brzo igra postaje interaktivna nakon lansiranja. Ovo uključuje učitavanje resursa i početni odziv. Kraće vreme spremnosti za igru znači da igrači brže ulaze u akciju, a to je ključno za veb igre.
Retencija — iako sam engine ne određuje direktno zadržavanje igrača u igri, može uticati na brzinu učitavanja i početno iskustvo, što je važno. Posmatrali smo retenciju (1. dan) — podatke koji su dostupni svakom developeru putem njihove gejm konzole.
Uočili smo jasne trendove: neki žanrovi konstantno postižu bolje rezultate. Na primer, hyper-casual, idle i puzzle igre su među najboljima. Ovo odražava i preferencije korisnika i ono što najbolje funkcioniše na veb platformama.
JS i HTML5 engine-i se često brzo pokreću, što pomaže u ranom angažovanju.
Neki engine-i žrtvuju brzinu za fleksibilnost ili funkcije — faktor koji treba uzeti u obzir u zavisnosti od žanra i publike igre.

Najbolji među top 0-100
U ovom odeljku detaljnije ćemo pogledati 100 najpopularnijih igara.
Unity vodi — nije iznenađenje. Ali brojke su i dalje impresivne: 56 od 100 najboljih igara je napravljeno pomoću njega. Engine-i bazirani naJavaSCcript-u su na drugom mestu sa 22 igre.
To znači da je preko 50% od 100 najboljih igara napravljeno pomoću Unity-ja. Počeli smo da planiramo ovo istraživanje pre godinu dana — i od tada se broj igara pravljenih u Unity-ju udvostručio.
Takođe je vredno napomenuti da postoje dve verzije Unity-ja koje su u upotrebi. Novija verzija radi malo brže.
Drugi engine-i se takođe pojavljuju:
- Phaser — 8 igara;
- Cocos — 5 igara;
- Construct — 4 igre;
- Scratch — 2 igre;
- Godot, GameMaker i Defold — po 1 igra.

Najbolji među top 100-1100
U ovom odeljku smo analizirali najpopularnije igre, od broja 100 do 1 100.
Ukupna slika u brojevima ostaje manje-više ista — iako sada imamo više podataka o manje popularnim, ali i dalje važnim, engine-ima, zahvaljujući većem broju igara.
Unity ponovo drži oko 50% udela. To govori o njegovoj pristupačnosti i svestranosti. Iako postoje slučajevi gde drugi engine-i briljiraju, u više od polovine igara, Unity je očigledan izbor.
Engine-i zasnovani na JavaScript-u pokreću 153 igre. Ostali engine-i pokazuju sledeće rezultate:
- Construct — 88 igara;
- Cocos — 51 igra;
- LayaAir — 27 igara;
- Defold — 19 igara;
- Scratch — 14 igara;
- PlayCanvas — 5 igara;
- GameMaker — 2 igre.
Saveti za developere — koji engine odabrati?
Unity nudi najširi doseg publike i pristupačnost razvoju, i ostaje najpoznatiji i najšire korišćeni engine.
Uprkos svojim izazovima, većina developera i dalje bira Unity — uglavnom zahvaljujući velikoj zajednici, ogromnoj biblioteci resursa i podršci za više platformi. Iako neki problemi sa optimizacijom i dalje postoje u određenim oblastima, mnogi ih vide kao prihvatljive kompromise za fleksibilnost i ekosistem koji Unity pruža.
Rekavši to, Unity nije jedina održiva opcija — drugi engine-i mogu biti odlični izbori u zavisnosti od ciljeva vašeg projekta. Na kraju krajeva, pravi engine zavisi od specifičnosti igre.
Na primer, Phaser nudi odličan balans između performansi i angažovanja, dok PlayCanvas ističe se u niche projektima, koji daju prioritet visokokvalitetnoj interakciji.
Defold vodi u brzini učitavanja. LayaAir je još uvek prilično niche u ovoj fazi, ali vidimo veliki potencijal. Godot takođe vredi ozbiljno razmotriti — ovaj open-source engine polako, ali sigurno dobija na zamahu na vebu.
Zaključak
Unity je preuzeo prvih 100 za samo nekoliko godina — ne tako davno, listom su uglavnom dominirali engine-i zasnovani na JavaScript-u. Oni su i dalje veoma jaki, zbog čega ih vidimo kao solidnu početnu tačku.
Postoje neke neosporne prednosti Unity-ja: podrška za više platformi i širok spektar gotovih resursa. Unity je odličan za složene projekte, ali postoje neki problemi na koje treba obratiti pažnju, poput dugog vremena učitavanja u određenim slučajevima i velikih veličina izgradnje.
Unity ima jak ekosistem i univerzalni je engine koji se stalno razvija. Međutim, ta evolucija donosi i izazove.
Neki nedostaci su čak povezani sa prednostima engine-a — na primer, podrška za više platformi često dovodi do većih veličina izrade. Zato je važno početi sa jasnim ciljevima i odabrati motor na osnovu specifičnih potreba vašeg projekta, a ne u vakuumu.
Takođe, želimo da istaknemo da se Construct plasirao među prva 3 po broju igara, a njegovo vreme učitavanja je samo malo iza onoga kod motora zasnovanih na JS-u — verovatno unutar margine greške.
Sve u svemu, možete napraviti igru sa dobrim zadržavanjem korisnika na bilo kom engine — sve zavisi od poslovnog modela.
Uprkos tome, postoji jedna važna stvar koju možemo sa sigurnošću reći, bez obzira na vaše okolnosti: vreme učitavanja igre — što je ključno na vebu — direktno zavisi od motora. Defold, Phaser i drugi engine-i zasnovani na JavaScript-u su među najbržim i najbolje optimizovanim za veb.
U prošlosti, motori zasnovani na JS-u dominirali su tržištem sa jednostavnijim igrama. Ali, kako ovo istraživanje pokazuje, veb postaje složeniji i sve više naprednih projekata se gradi pomoću Unity-ja — trend koji će se definitivno nastaviti.
Čini se da će Unity zauzeti ovu nišu, jer obavljanje istog posla u motorima zasnovanim na JS-u zahteva ogroman trud. Stoga možemo očekivati da ćemo videti sve više sofisticiranih igara na vebu.
Ako i vi volite igre i želite da zaradite novac od svoje trenutne ili buduće igre na vebu, posetite ovu stranicu.
Tekst je originalno objavljen 2. oktobra 2025. godine i preuzet je sa LinkedIn-a.