Novi panevropski izveštaj: Beograd 7. grad po broju zaposlenih u industriji video-igara
EGDF (Evropska federacija gejm developera) i VGE (Video-igre Evropa) objavile su izveštaj o uvidima u evropsku industriju video-igara za 2023. godinu, koji možeš pogledati ovde. Dok smo mi još u aprilu podelili izveštaj o srpskoj gejming industriji u 2024. godini, ostale asocijacije stvari objavljuju drugačijim tempom, pa se panevropski izveštaj uvek odnosi na period od dve godine unazad.
Nesumnjivo, 2023. je bila godina koju su obeležila otpuštanja i zatvaranje studija. Uprkos izazovima, ključni pokazatelji – zaposlenost i rastući broj studija za razvoj igara – ukazuju na izuzetnu otpornost i prilagodljivost naše industrije. Kombinovani evropski promet se, međutim, prvi put smanjio, ali srećom za manje od 1%, i dostigao 18,7 milijardi evra.
Kriza je obeležila i nacionalne asocijacije, pa zbog toga dve zemlje, koje spadaju među najveće gejming centre, Francuska i Poljska, 2023. godine nisu prikupljale podatke i izostaju iz ovog izveštaja. Broj zemalja je, ipak, porastao u odnosu na prethodni izveštaj i sada ih je 22. Ujedinjeno Kraljevstvo prisutno je kroz više metrika nego ranije, i još značajnije, posle nekoliko godine odsustva, u izveštaju se nalazi i Turska, pružajući uvid u veličinu i značaj ovog centra za evropsku industriju.
Evo zanimljivih stavki:
- Ujedinjeno Kraljevstvo ističe se kao ubedljivi prvak u mnogo čemu, naročito po broju gejm dev studija i zaposlenih u industriji (preko četvrtina zaposlenih u celoj Evropi!);
- Najviše je u 2023. godini prihodovala Turska (ali treba imati u vidu da podaci za Ujedinjeno Kraljevstvo ovde izostaju);
- Srbija je prva po broju zaposlenih žena u industriji (33%), a odmah za njom je Hrvatska (30%), dok je evropski prosek 24,9%.
Novi podatak ove godine jeste i u kojim gradovima radi najviše gejm dev profesionalaca. U top 20 nalaze se čak dva srpska grada: Beograd je na 7, a Novi Sad na 19. mestu. Najveći evropski hab je Istanbul, a u stopu ga prate London i Stokholm. Biće zanimljivo da ovo preispitamo sledeće godine, kada se nadamo da će i Francuska i Poljska doprineti istraživanju.
Pored ovih podataka, moguće je sagledati koliko je igara ukupno objavljeno u kojoj zemlji, kao i koje su platforme bile u fokusu. Posebno je interesantno istaći da se u svim zemljama koje su doprinele podacima o platformama za 2023. godinu uočava isti trend: PC prednjači u odnosu na igre za mobilne uređaje.
Izveštaj sadrži i informacije o institucijama za formalno i neformalno obrazovanje, kao i o javnoj pomoći koja je dostupna u svakoj državi. Ključne metrike mogu se, takođe, komparativno sagledati za poslednjih pet godina u svakoj zemlji pojedinačno.
Čitav izveštaj pogledaj ovde.