Ova tema posebno je aktuelna u okviru domaćeg gejming ekosistema, jer smo tokom poslednje dve do tri godine bili svedoci niza M&A (merger & acquisition) transfera između domaćih kompanija i svetski priznatih, vodećih globalnih igrača.
Među srpskim kompanijama koje su akvizirane od strane inostranog kapitala, najpoznatiji su slučajevi novosadskog 3 Laterala (sada deo Epic Games), zatim njihovih sugrađana Eipix koje je kupio ruski Playrix i formirao Playrix.rs, i novosadsko/beogradske kompanije Mad Head Games (sada deo Saber Intearactive, odnosno Embracer grupe). Najskorije, u proleće 2021. godine američka kompanija Take Two Interactive kupila je srpski Nordeus, jednu od najprepoznatljivijih i najuspešnijih domaćih mobile gaming kompanija.
Ono što je posebno vredno u ovim transakcijama, iako su one deo globalnih trendova da “veliki” kupuju “male” i na taj način dolaze do novih IP-eva, zaposlenih i tržišta, je da ni jedna od ovih kompanija nije pretvorena u “outsourcing” centar svoje nove matične kompanije, već su one upravo i kupljene zbog originalnost proizvoda i igara koje su do tada razvijale, a kroz ove transfere dobijaju neprocenjivo iskustvo velikih igrača, bolje uslove za zaposlene i brojne razvojne mogućnosti, koje ostavljaju pozitivan efekat na celokupan ekosistem.
Postoje naravno i manji, ili manje poznati studiji koji prolaze kroz slične procese, ili ih priželjkuju. Razlozi mogu biti različiti: od želje za “exitom” zbog zasićenja ili prelaska na novu poslovnu avanturu, do ostvarivanja punog potencijala tima i proizvoda koji su razvijeni, koji ne bi mogao da bude ostvaren sa sopstvenim kapitalom, ili bez drugih aseta i/ili tehnologija koje poseduje kompanija koja akvizira drugu. U slučaju Srbije, najčešće naše kompanije bivaju akvizirane od strane druugih, mada postoje i izuzeci u suprotnom smeru, ali svakako ne u domenu domaće gejming industrije.
Kako ceo proces funkcioniše, koji su scenariji, na šta treba posebno obratiti pažnju, šta je due dilligence i kako se za njega na previ način pripremiti, kakve su pregovaračke pozicije – i još mnogo toga, čućete od predstavnika naših članova i partnera. Među njima je najeminentnija regionalna advokatska kancelarija koja ima poseban fokus na IT preduzetništvo i intelektualnu svojinu (Karanović & Partners), zatim jedna od “Big 4” konsultantskih kuća koje se, između ostalog, bave finansijskim menadžmentom i porezima (Deloitte Srbija), ali i predstavnica Mad Head Games, koja je iz ugla in-house pravnog savetnika učestvovala u M&A transferu kroz koji je prošla ova kompanija. Kristina Šarenac će dati kratak prikaz kako M&A izgleda iz ugla pravnika zaposlenog u firmi koja prodaje udeo drugoj firmi kao i koja je razlika između in-house counsel-a i advokata ili konsultanata koji su angažovani samo za M&A proces.
Ova epizoda je logičan nastavak prethodne, u kojoj smo govorili o primanju i podizanju investicija, i načinima na koji investitori valorizuju vrednost neke kompanije ili proizvoda.
Game Funding Bootcamp je nova inicijativa SGA koja ima za cilj da se posveti upravo ovim izazovima, i da kroz niz predavanja i radionica koji će biti realizovani u periodu između januara i aprila 2022. godine timovima i kompanijama iz Srbije, ali i čitavog regiona, predstavi različite potencijalne izvore finansiranja, uz učešće domaćih i internacionalnih eksperata i niza partnerskih organizacija.
KAKO DA SE PRIJAVIM:
Zainteresovani učesnici (predstavnici kompanija, zainteresovani pojedinci i profesionalci) treba da kliknu dugme PRIJAVA na ovoj stranici. Krajnji rok za prijavljivanje je ponedeljak, 04. april do kraja dana.
PLAĆANJE:
Svi moduli programa su BESPLATNI za sve redovne članove SGA, odnosno one koji plaćaju Start, Pro ili Premium paket članarine (maksimalno dve osobe po timu/kompaniji). Pridruženi članovi SGA (Free članarina) mogu besplatno pohađati 2 od 5 modula po izboru (jedna osoba po timu/kompaniji).
Timovi i kompanije iz zemalja Zapadnog Balkana mogu prijaviti po jednu osobu besplatno, dok se svaka dodatna osoba naplaćuje. Ove stipendije obezbeđuje projekat Reconomy.
Puna cena je 50 EUR po osobi, po modulu. Uplate se mogu vršiti isključivo na osnovu faktura koje SGA izdaje pravnim licima (preduzećima, organizacija,a ili registrovanim preduzetnicima), putem bankovnog transfera.
* * *
Program GFB će biti realizovan kroz višečasovne hibridne sesije (uživo i onlajn) koje se organizuju na svake dve nedelje počev od 8. februara 2022. Svaka od njih biće posvećena nekom od pomenutih modela finansiranja, a ovo je preostali raspored koji vas očekuje:
- 19.04. – Pitching + Negotiation skills – praktična radionica (uživo u Beogradu)
Game Funding Bootcamp program se realizuje u saradnji sa nizom SGA partnera, među kojima su Help Srbija (u okviru projekta RECONOMY), Švajcarski preduzetnički program, Deloitte Srbija, Karanović&Partners i drugi, kao i brojni članovi SGA koji će podeliti svoja dosadašnja iskustva, i to sa zainteresovanim kreatorima igara iz čitavog regiona.