05.02.2022.

10 godina novosadskog gejming studija Brave Giant

Novosadski studio Brave Giant ove godine slavi desetogodišnjicu rada! Iza njih su desetine uspešnih naslova, ali i jedan veliki zaokret ka potpuno drugačijim projektima. O ovom jubileju i planovima za budućnost pričali smo sa Borisom Đurovićem, jednim od suosnivača studija.

SGA: Kada je tačno nastao Brave Giant?

Boris Đurović: Brave Giant je nastao u decembru 2012. godine kada smo moj brat Bojan i ja odlučili da udružimo znanja i krenemo u ostvarivanje zajedničkog sna, a to je pravljenje igara.

SGA: Koliko vas je tada bilo? Koji su vam bili prvi projekti?

Boris: Na početku pored nas dvojice imali smo jednog programera, jednog 3d modelara i jednog paintera u malom lokalu od nekih 20 kvadratnih metara. Prvi projekat je bio Demon Hunter: Chronicles from beyond. U pitanju je bila HOPA igra po motivima horor filma “From beyond”.

SGA: Kako je tada izgledala gejming scena u Srbiji?

Boris: Dosta drugačija nego sad. PC gejming je bio dominantan bar kod nas i svima su nam uzor bili Eipix i Mad Head Games. Mi smo želeli da dobijemo ekskluzivni ugovor sa Big Fishom tada veoma velikim pablišerom HOPA igara. Iako ga nikad nismo dobili, od tada pa do sad smo napravili 23 HOPA igre i radili na nekoliko casual igara kao outsorceri. Većina igara je objavljena na svim važnijim platformama, uključujući Sony Playstation, Xbox, Nintendo switch, iOS i Play Store.

SGA: Zašto ste se odlučili za prelazak na mobile projekte? Šta je u toj tranziciji bio najveći izazov?

Boris: Jednostavno PC tržište casual igara je počelo polako ali sigurno da umire pod najezdom mobile casual igara. Zašto bi iko igrao te igre na PC-u kad ima gomile takvih igara kao free to play na mobilnom telefonu? Premium mobilne igre su bile značajno jeftinije od premium PC igara tako da je najveći broj casual igrača prešao sa PCa na mobilne telefone i tablete. Mobilno tržište je veoma drugačije od PC tržišta, preferencije igrača u vidu grafike i samog gameplay-a su drugačije, a da ne govorimo o reklamama i samoj monetizacija. To je jedan od izazova sa kojim se i danas nosimo ali sve uspešnije i uspešnije kako godine prolaze.

SGA: Kako se tim snašao u novim ulogama? Koliko vas sada ima?

Boris: Bilo je dosta izazova, najveći deo ljudi je zadržao svoje pozicije, oformili smo i nove departmane a određen broj zaposlenih se prekvalifikovao. Sada nas je 35 u timu, i dalje rastemo.

SGA: Koje kadrove je najteže zaposliti?

Boris: To su uglavnom programeri, ali sve više i specijalisti za marketing i pablišing, kao i iskusni 2D artisti. Mi trenutno  tražimo pojačanja na pozicijama 2D artista kao i u samom publishing timu. Da napomenem – sada smo u potrazi za iskusnim osobama koji iza sebe imaju više projekata i dosta znanja.

SGA: Šta mislite da je ključno za dugovečan rad gejming studija?

Boris: Mislim da je to odabir ljudi sa kojima radite, upornost i ljubav ka tome šta radite. U svakom poslu ima mnogo uspona i padova ali kada to volite i kada su pored Vas kvalitetni ljudi u koje imate poverenje a Vi dajete sve od sebe uspeh dolazi sasvim sigurno.

SGA: Kakvi su vam planovi za dalje?

Boris: Da se kompletno prebacimo na mobilno tržište casual igara koje bi objavljivali sa pablišerom ili samostalno. Kao i da što više optimizujem prozvodni proces, pri svemu tome ne zaboravljajući da uživamo dok to radimo.

SGA: Stižete da radite i na ličnim projektima “za svoju dušu”?

Boris: Da, u pravu ste, moja prva ljubav su društvene igre. Ja sam u posao kompjuterskih igara ušao kao game designer društvenih igara. Objavio sam ih nekoliko ali onda je došao Brave Giant i tokom zadnjih 10 godina nisam imao mnogo vremena da se tome ponovo posvetim iako redovno igram sa prijateljima društvene igre bar jednom sedmično. U prošloj godini sam našao malo vemena i osmislio dve igre. Vojvodina i Kraljevi Srbije. Vojvodina je već objavljena kao uspešan kickstarter projekat. Kraljevi Srbije su trenutno na Kickstarteru. To je kompetetivna igra za 2 do 4 igrača sa motivima srpeske srednjovekovne tradicije. Radi se o veoma interesantnoj kombinaciji deck bildinga i worker placements. Ukoliko Vas zanima srpska istorija i volite društvene igre možete nas i podržati na Kickstarteru.

Kraljevi Srbije igra Brave Giant game studia