Osam igara u okršaju, a može biti samo jedna! Playing Narratives Finale

Tatjana Ristić,
gostujuća autorka
30.11.2022.
SGA blog vas je navikao na ekspertske i insajderske članke, ali ovakvog eksperta i insajdera još niste imali! Tačnije, ukupno nas postoji svega dvadeset i troje na čitavom svetu! Jer je ukupno dvadeset i troje mladih od ove godine Playing Narratives alumni! Pa da se predstavim: zdravo, ja sam Tanja, i pišem ovaj tekst o novom ciklusu Playing Narratives-a kao neko ko je kroz ovaj program prošao u pilot epizodi!

Playing Narratives zauzima posebno mesto među aktivnostima koje sprovodi SGA, a ovogodišnji je bio još posebniji utoliko što je reč o prvom velikom internacionalnom projektu Asocijacije. U petak, 25. novembra, tačno godina dana nakon prve, oduvali smo i drugu svećicu, te proslavili novo zatvaranje kruga finalnim predstavljanjem igara ovogodišnjih polaznika u prostorijama Grafičkog kolektiva u Beogradu. Ovo je ujedno bio i poslednji dan A MAZE. & Playing Narratives pop-up izložbe arthouse video-igara.

Playing Narratives zauzima posebno mesto i u mojoj biografiji, a verujem i u iskustvu svih nas koji smo bili njegov deo, jer je zaista reč o jedinstvenoj priči u našem regionu, a verovatno i šire. Za sve one koji su zainteresovani za gejming, a ne znaju kako da se umigolje u industriju, ovo je prilika za nepropuštanje! Polaznicima se kroz program približava inicijalni pipeline u stvaranju igre, uz neizmerno korisna predavanja industrijskih eksperata koji ulaze u cipele mentora i, najzačajnije, timovi se okušavaju u realizovanju sopstvenih ideja, stvarajući poznanstva koja mogu da prerastu u nove indie studije!

POGLEDAJ CELU GALERIJU SA DOGAĐAJA OVDE:

Playing Narratives Le Grand Final 2022

Tako da, divno je bilo što sam posle godinu dana videla neka poznata lica, ali i tolika nova (tačnije trideset i jedno, iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Serverne Makedonije i Rumunije) koja su postala deo ove sjajne priče. Kako bih napravila sponu između starog i novog, prišla sam grupi „nekih novih klinaca“ i posle prve svoje rečenice čula: „Ti si Afrikaaaa!“ Zvuči random, iako nimalo nije. Tačno godinu dana ranije, predstavljala sam izvesne palačinke u finalu prvog ciklusa Playing Narratives-a i igru koju smo osmislili inspirisani Afrikom. A o tome koliko je tada sve super ispalo, svedoče i reči Relje Bobića, programskog direktora SGA, koji je pre proglašenja pobednika novog ciklusa pohvalio moju PN ekipu da smo pitch-ovali jednako dobro, ako ne i bolje, nego neke ozbiljnije face posle nas, na ovogodišnjoj Reboot konferenciji u Dubrovniku. Osam timova koji su ovoga puta predstavili svoje ideje održali su nivo, a možda i level up-ovali!

Playing narativci imali su priliku da prikupe još koji atom hrabrosti da pred publikom predstave igre na kojima su radili prethodnih osam meseci. Pre nego što je prvi među njima zauzeo podijum, dat im je uzorni primer. Baptiste Portefaix prikazao nam je svoju igru, How to Say Goodbye, i put koji je tim-dvojac prešao praveći je. Igra je mogla da se isproba u okviru izložbe, a prezentacija ju je stavila u kontekst slikovnica koje su je inspirisale. Jednu frazu iz prezentacije bih izdvojila da opišem igru ukratko, jer mi se čini da joj opisuje najorginialniji aspekt: death positivity.

Baptistova igra je u bitnom pogledu najavila ono što je zajedničko ovogodišnjim PN praktičnim maštarijama: angažovanost. Program je ovog puta osmišljen tako da potencijalne buduće developere podstakne da prave kritičke i angažovane igre, koje mogu imati ishod i van sušte zabave. To je postignuto tako što im je, za razliku od prošle godine, data tema: Tainted Nowness. Što je vrlo u duhu game jam-ova. A u istom duhu je i proglašavanje pobednika!

Osam timova, osam igara i osam pitch-eva, ali može biti samo jedan! Nije baš tako surovo, naravno, jer je ovde takmičarski aspekt simboličan, iako se najboljim timovima može otvoriti vrlo nesimbolična mogućnost da nastave rad na svojoj igri pod okriljem 3Lateral / Epic Games-a u Naučno-tehnološkom parku u Novom Sadu. Opipljiva je bila i trema, ali i aplauzi koji su pomogli da se ona prebrodi.

Teže je moglo da bude samo žiriju. Njega su činili Baptiste Portefaix, Adam Kovač (Solutions Specialist, 3Lateral), Nikola Stojanović (Associate UI Art Director, Ubisoft Belgrade) i Svetlana Spasić (Art Director, Webelinx Games). Pitanja su lila kao iz kabla, i nisu bila ništa manje ozbiljna nego ona koja bi postavljali industrijskim veteranima.

Evo pregleda timova i njihovih igara:

  1. Tim Helios osmislio je Eternal Legacy, čijem svetu igrač treba da vrati nestalu vodu.
  2. Prison No. 353 igra je tima Ratlook (<3) i neobičan hibrid koji spaja borbu i puzzles.
  3. Koledo Interactive stoji iza Sunland-a, u kojem igrač spašava nekada mirno Kukuruzevo (<3 <3).
  4. Brzaći su oslikali A Few Seconds till we Fall Apart, vrlo artsy igru predstavljenu kroz akvarele.
  5. Credence je igra tima Chuka sa granajućim narativom i likovima koje je u život doneo MetaHuman Creator.
  6. Rag&Bone stvorio je cyberpunk svet humanih robota u igri Bodysnatcher.
  7. Igra sedmog tima je Rest for the Wicked, i u njoj psihoterapija postaje prostor za igru.
  8. Iza poslednjeg tima ostaje Trash, igra koja gejmifikuje svakodnevicu.

Isrcovala sam momente koji su me zaista nasmešili, jer se naši jezici i kulture retko viđaju na gejming sceni, što nikako nije opravdano. A što se žirija tiče, oni su srcovali ovako: treće mesto osvojio je tim Chuka, na drugoj poziciji je igra Rest for the Wicked, a pobednik drugog ciklusa Playing Narratives-a jeeeeee… *drum roll* RAG&BOOONE! Baš kako su PN alumni i očekivali!

Ako ste propustili finale, uskoro ćete na SGA blogu moći da pogledate sve pitch-eve i tako shvatite gde leži šarm nagrađenih igara, jer slika koja se igra vredi više od 1000 reči! A ako vas je ova priča podstakla da i sami poželite da postanete njen deo, pratite objave, jer je novi Playing Narratives na pomolu!

Program Playing Narrartives: Ideas to games je podržan od strane Francusko-nemačkog kulturnog fonda, koji je osnovan 2003. godine povodom 40-godišnjice Jelisejskog sporazuma. Generalni pokrovitelj je Unreal Engine (odnosno kompanije Epic Games i 3Lateral), dok je istaknuti sponzor kompanija Ubisoft Belgrade. U realizaciju se ove godine uključila i niška kompanija Webelinx Games kao sponzor, dok će dodatnu podršku u realizaciji pružiti i Francuski i Goethe instituti iz celog regiona, kao i SGA kolege iz asocijacija Slovenia GamesMAGDA i RGDA.

Pa, do sledećeg ciklusa!