Game Funding Bootcamp – prvi sveobuhvatni program o finansiranju gejming projekata
Jedan od najvećih izazova sa kojima se susreću gejming timovi na samom početku rada na svom projektu, ili pak u trenutku kada je igra spremna za skaliranje i dalji razvoj, je nedostatak finansija, dok sa druge strane, postoje veoma različiti modeli i mogućnosti finansiranja gejming projekata.
Game Funding Bootcamp je nastao sa idejom da kompanijama, koje mogu biti u različitim fazama razvitka, približi različite aspekte finansiranja gejming projekta, u jednom centralizovanom odnosno sveobuhvatnom programu. Realizovan je kroz višečasovne hibridne sesije (uživo i onlajn) koje su organizovane na svake dve nedelje počevši od 1. februara 2022. a svaka je posvećena nekom od pomenutih modela finansiranja. Specifičnost programa je i učešće predstavnika članova SGA, aktera domaće gejming industrije koji su već imali direktna iskustva sa određenim modelima finansiranja svojih projekata, i izazovima koje oni nose. A ta iskustva su nesebično podelili sa srpskom, ali i game dev zajednicom iz regiona.
Game Funding Bootcamp smo započeli temom saradnje sa izdavačima i njihovoj ulozi u finansiranju projekata i timova. Zavirili smo kako u svet PC/console izdavaštva, tako i u svet mobile publishinga, zajedno sa nekim od vodećih globalnih kompanija, partnera SGA, kao što su Epic Games ili Voodoo. Takođe, saznali smo nešto više od predavača i o programu Epic MegaGrants, koji je posvećen podršci razvojnim projektima koji koriste Unreal Engine kao svoju platformu, a koji je pre skoro dve godine lansirala kompanije Epic Games i do sada finansijski i stručno podržala brojne projekte iz čitavog sveta.
Svoja iskustva su sa učesnicima podelili Rocco Scandizzo (Head of Unreal Engine Games, EMEA region @ Epic Games), Vrinda Batra (Publishing Manager, Voodoo), Adam Kovač (Solutions Specialist, 3Lateral / Epic Games), Nenad Tomić (CEO, Mad Head Games), Igor Simić (CEO & Creative Director, Demagog Studio) i Nemanja Divjak (CEO, Tummy Games).
Izvorima finansiranja iz takozvanih javnih sredstava i fondova bavili smo se u narednoj epizodi. Sagledali smo koji oblici državne i institucionalne pomoći su na raspolaganju za timove i kompanije koje rade na razvoju igara, VR projekata ili imerzivnih i višemedijskih projekata, kako iz Srbije tako i iz regiona.
Prvi deo programa realizovan je na engleskom jeziku i pokrio je teme posvećene evropskim fondovima i programima finansiranja kao što su Horizon Europe ili Creative Europe. Učesnici su imali prilike da razgovaraju sa predstavnicima srpskog Deska Kreativna Evropa MEDIA (Una Domazetoski, Head) kao i sa pojedinim predstavnicima timova koji su imali direktna iskustva u apliciranju na slične fondove – Nikola Mitić (COFA Games / Playstudios Europe) i Attila Szantner (Co-Founder & CEO, MMOS).
Mere podrške i olakšica koje je država Srbija primenila na domen startap kompanija, u koje spadaju i gejming firme i studiji, su predmet diskusije drugog dela programa. Učesnicima su se obratili predstavnici Vlade Srbije (Nenad Paunović, Team for IT & entrepreneurship) i Fonda za inovacionu delatnost (Mlađan Stojanović, Program Manager) koji je samo tokom ove godine objavio nekoliko konkursa relevantnih za game developere, pre svega Katapult akcelerator (koji smo već predstavili kroz zaseban SGA program), ali i Smart Start koji je posvećen razvoju MVP-eva i prototipova.
Crowdfunding je dobra opcija za razvoj gejming industrije, ali je neophodno dobro planiranje kampanja, kao i troškova koji se očekuju. Neke od najuspešnijih crowdfunding kampanja iz Srbije dolaze upravo iz ove industrije, pa možemo da očekujemo da u narednom periodu ovaj trend bude nastavljen. Zanimljivo je istaći da je po godišnjem izveštaju SGA za 2020. godinu, čak 30% sredstava prikupljenih za razvoj video-igara od strane članica asocijacije došlo kroz crowdfunding. Iz pomenutih razloga, treću epizodu smo posvetili upravo ovoj temi.
U ovom specijalnom programu praktičnu radionicu je vodila Jes Bailey, ekspertkinja za crowdfunding iz Velike Britanije. Istovremeno, iskoristili smo priliku da predstavimo Dobri dabar, novu domaću platformu za crowdfunding, a takođe, svoje iskustvo je podelio sa učesnicima i Ivan Rajković, jedan od kreatora najuspešnije kampanje crowdfundinga iz Srbije – Forest of Radgost je prikupio skoro 300.000 dolara od 3.000 ljudi iz celog sveta, i sada je uveliko u proizvodnji.
Investicije su jedan od ključnih, i poželjnih načina da skalirate svoj studio ili proizvod. Koje sve to izazove sa sobom donosi, i koji su najbolji načini da preduprediti i prevazići ih – pojasnili su nam naši pouzdani partneri i predavači sa velikim iskustvom u sličnim temama – Ivan Nonković (Partner, Karanović & Partners), Pavle Kutlešić (LL.M. Deloitte), Ivan Đukanović (Manager, Deloitte) i Martin Macmillan (Founder, Pollen VC). Srbija ima veliki potencijal za investiranje u startapove, ali je potrebno izgraditi ekosistem koji bi privukao investicije iz celog sveta, česti je zaključak brojnih panela i konferencija posvećenih razvoju domaćih startap kompanija.
Temi investicija smo pristupili iz malo drugačijeg ugla – obzirom da nismo u mogućnosti da ponudimo zlatni recept kako doći do željene investicije, fokus smo usmerili ka pripremi za taj trenutak kada zaista budete u prilici da sklopite ovakaj tip saradnje. Takođe, akcenat smo stavili i na pravne i finansijske aspekte ovakvih ugovora i transakcija, objasnili smo proces due dilligence-a i brojne druge aspekte “zatvaranja” jednog ovakvog posla, uz isticanje najčešćih grešaka koje startapi prave kada im se ukaže naizgled “sočna” prilika.
Merger & Acquisition – tema koja je posebno aktuelna u okviru domaćeg gejming ekosistema, jer smo tokom poslednje dve do tri godine bili svedoci niza M&A transfera između domaćih kompanija i svetski priznatih, vodećih globalnih igrača. Među srpskim kompanijama koje su akvizirane od strane inostranog kapitala, najpoznatiji su slučajevi novosadskog 3 Laterala (sada deo Epic Games), zatim njihovih sugrađana Eipix koje je kupio ruski Playrix i formirao Playrix.rs, i novosadsko/beogradske kompanije Mad Head Games (sada deo Saber Intearactive, odnosno Embracer grupe). Najskorije, u proleće 2021. godine američka kompanija Take Two Interactive kupila je srpski Nordeus, jednu od najprepoznatljivijih i najuspešnijih domaćih mobile gaming kompanija.
Ono što je posebno vredno u ovim transakcijama, iako su one deo globalnih trendova da “veliki” kupuju “male” i na taj način dolaze do novih IP-eva, zaposlenih i tržišta, je da ni jedna od ovih kompanija nije pretvorena u “outsourcing” centar svoje nove matične kompanije, već su one upravo i kupljene zbog originalnost proizvoda i igara koje su do tada razvijale, a kroz ove transfere dobijaju neprocenjivo iskustvo velikih igrača, bolje uslove za zaposlene i brojne razvojne mogućnosti, koje ostavljaju pozitivan efekat na celokupan ekosistem. Postoje naravno i manji, ili manje poznati studiji koji prolaze kroz slične procese, ili ih priželjkuju.
Kako ceo proces funkcioniše, koji su scenariji, na šta treba posebno obratiti pažnju, šta je due dilligence i kako se za njega na previ način pripremiti, kakve su pregovaračke pozicije – i još mnogo toga, čuli smo od predstavnika naših članova i partnera – Gorana Radoševića i Miloša Jakovljevića (Karanović & Partners), i Milice Stublinčević, Ivana Đukanovića i Aleksandre Jojić (Deloitte Srbija). Kristina Šarenac, predstavnica kompanije Mad Head Games, koja je iz ugla in-house pravnog savetnika učestvovala u M&A transferu, nam je predstavila kako M&A izgleda iz ugla pravnika zaposlenog u firmi koja prodaje udeo drugoj firmi kao i koja je razlika između in-house counsel-a i advokata ili konsultanata koji su angažovani samo za pomenuti proces.
Game Funding Bootcamp program se realizuje u saradnji sa nizom SGA partnera, među kojima su Help Srbija (u okviru projekta RECONOMY), Švajcarski preduzetnički program, Deloitte Srbija, Karanović&Partners i drugi, kao i brojni članovi SGA koji će podeliti svoja dosadašnja iskustva, i to sa zainteresovanim kreatorima igara iz čitavog regiona.