Uticaj AI projekata na kreativnost i umetnike

Pandora Conference,
22-23. novembar, Beograd
23.08.2023.
Sa Thorstenom Wiedemannom, osnivačem kompanije AMAZE iz Nemačke, na prošlogodišnjoj Pandora konferenciji, razgovarali smo o uticaju AI projekata na kreativnost i umetnike, kao i o behind the scene dešavanjima u AMAZE.

Intervju možete i pogledati na engleskom jeziku:

Pandora: Ko su ljudi iza igara koje predstavlja Amaze festival i platforma koja traje već 10 godina?

Thorsten: U industriji razvoja igara, profesionalci i umetnici imaju starosnu raznolikost od 18 do 32 ili 35 godina, s nekoliko izuzetaka poput mene koji imam 50 godina. Dolaze iz različitih područja, uključujući umetnost, digitalnu umetnost, dizajn levela, dizajn igara i programiranje. Ova raznolika skupina pojedinaca pokreće ih strast za stvaranjem nove digitalne kulture i pokreta. Njihov cilj je nadmašiti stvaranje samo zabavnih proizvoda i umesto toga usresrediti se na stvaranje značajnih umetničkih dela koja mogu poučavati i nadahnuti. Igre se doživljavaju kao medij za učenje, slično kao knjige ili filmovi. S nestrpljenjem iščekujem pridruživanje još više ljudi ovoj zajednici, uključujući one iz pozadina pozorišta i filma koji prihvataju tehnologije poput virtualne stvarnosti (VR). Na događanjima poput Amaze festivala, naglasak je na kreativnosti i stvaralaštvu, a ne samo na poslovnim aspektima.

Pandora: Pratili ste preseke tehnologije i umetnosti izvan mainstreama i tržišno orijentiranih pristupa već neko vrijeme. Koja bi bila vaša glavna zapažanja, gledajući unazad od osnivanja AMaze, do danas?

Thorsten: Bio sam uključen u scenu igara i umetnosti od samih početaka, posebno s osnivanjem festivala Amaze 2008. godine. U početku se malo raspravljalo igrama i umetnosti u Nemačkoj i Evropi. Međutim, situacija se postepeno menjala, a sada su aktivno uključeni u kombinovanje igara i umetnosti. Uprkos napretku, proces je još uviek u toku, s fokusom na dobijanje prihvatanja od strane industrije. Izuzetno je važno da se umetnicima koji su razvojni programeri igara priznaju i podrže izdavači, umesto da moraju samostalno objavljivati svoje igre. Takođe naglašavam važnost marketinške snage u današnjem okruženju kako bi se postigla vidljivost i privukla pažnja. Tokom godina došlo je do sve većeg prihvatanja i saradnje s drugim umetničkim formama, poput poyorišta i operskih kuća. Umetnici različitih pozadina, uključujući vizualnu umetnost, sada pokazuju interes za istraživanje područja igara i virtualnih svetova. Ova evolucija je kontinuirana i neprestano se poboljšava, potaknuta željom za stvaranjem iskustava izgradnje sveta koja uranjaju pojedince. Cilj je pružiti ljudima priliku da dožive nešto sa čime se inače ne bi susreli u sopstvenom životu.

Pandora: Mislite li da indie i “arthouse” igre imaju svetlu budućnost? Koje su neke od glavnih karakteristika koje možemo videti kako idu dalje, neke od glavnih kvaliteta?

Thorsten: Kada smo počeli, indie igre su bile vrlo popularne, ali u Nemačkoj nismo imali sličnu scenu. Zato smo stvorili Amaze Berlin, festival koji podržava indie igre i umetničke projekte. U to vreme nije postojao sistem finansiranja za te projekte, ali sada imamo Fondaciju koja pruža podršku kreativnim idejama putem platformi poput Kickstartera i Patreona. To nam omogućava da živimo od svoje strasti i kreativnosti. Oduševljeni smo što je Amaze Berlin postao prepoznatljiv brend i privlači talentovane ljude u Berlin. Tokom godina, festival je evoluirao i sada se sve više fokusiramo na art-house igre. Verujemo da će se u narednih 10 godina dogoditi mnoge promjene i inovacije u ovom području.

Pandora: Kao umetnik, kako razumete pojam “podaci”? Mogu li podaci biti “zabavni”?

Thorsten: Svaki oblik sadržaja može biti zabavan. Sećam se susreta s umetnikom koji radi s biologijom i ljudskim podacima, postoji mogućnost uključivanja takvih podataka u igre. Međutim, važni su etički aspekti i pronalaženje ravnoteže kako bi se osigurala odgovorna upotreba tih podataka. Verujem u važnost multikulturalne raznolikosti i stvaranje sigurnog prostora, kako kao razvojni programer igara, tako i unutar samih igara. Predlažem uključivanje upozorenja na potencijalno uznemirujući sadržaj ako igre sadrže takav sadržaj.

Pandora: Danas se sve više govori o umetnosti usmerenoj na veštačku inteligenciju (AI), posebno s projektima poput Dali 2 i Mid Journey. Šta to znači za kreativnost i šta ti projekti znače za umetnike u budućnosti?

Thorsten: Oduševljen sam AI-jem i njegovim potencijalnim primenama, AI može unaprediti kreativni proces i pružiti inspiraciju. Takođe sam na panelu pitao AI umetnika da li postoji AI koji zapravo generiše igre i oni rade na nečemu sličnom. Možete uneti tekst i zatim će generisati kod, koji će na kraju rezultirati igrom. To je fantastično na neki način, iako verujem da trenutno AI još uvijek ne uspeva razumeti neke sive nijanse u igranju igara i razumevanju narativa. Ipak, ostajem optimističan u pogledu budućnosti AI-ja i radujem se u proslavljanju njegovog napretka.

Ako ste zainteresovani za budućnost game developmenta uz veštačku inteligenciju, imate priliku da se prijavite za ovogodišnju Pandora konferenciju koja će se održati u Sava Centru od 22. do 23. novembra.

Early bird karte dostupne su do 18. septembra putem sajta a cela plejlista sa prošlogodišnjih predavanja dostupna je ovde: