Unreal Day ili upliv u nestvarno realne virtuelne svetove
Unreal Engine toliko je napredovao da mu je ime postalo oksimoron. Sve češće „normalci” pitaju da li je nešto stvarno snimljeno ili virtuelno isproducirano. Srpska Unreal Engine zajednica se zato okupila po drugi put da podrobnije ispita naizgled magijske sposobnosti ove mašinerije.
Unreal Day je, kao i sam Unreal Engine, bio besplatan, jer Epic Games i SGA žele da omoguće svima pristup najnovijim tehnologijama i znanju o njima. Ali, ako ste propustili da iz prve ruke doživite atmosferu Unreal Day-a, probaćemo bar po koji njen delić da vam prenesemo. Čak i ako ste bili sa nama, sumnjamo da ste uspeli da se klonirate i budete na svim programima istovremeno, tako da, bez ustručavanja – u čitalačke pohode!
Ovaj događaj bio je prilika da se na jednom mestu okupe korisnici Unreal Engine-a, nevezano za to da li su u ove vode uplovili skoro ili su već vični profesionalci. Pored razmene znanja, koja je najočigledniji ishod Unreal Day-a, ovo je pre svega bila prilika za networking UE korisnika iz čitavog regiona, a i šire, i poziv da neformalno razmene iskustva. Nismo sigurni kako je bilo na bioskopskim prijekcijama u ovo vreme, jer je od razgovora vrvelo kao u košnici.
Nerealan dan počeo je, zapravo, van mts Dvorane. Pet radionica održano je na SAE institutu, Univerzitetu Metropolitan i u Crater studiju. Dok su neke bile prilagođene početnicima, druge su bile namenjene nešto iskusnijima. Nisu bile interesantne samo za gejm developere, kao što to nije ni sam Unreal Engine. Tako je jedna, na primer, bila posvećena arhitektonskim projektima. Ema Galić, polaznica trenutnog ciklusa projekta Playing Narratives, prenela nam je utiske sa jedne od radionica:
„Radionica je bila podeljena na dve celine: prvo smo prolazili kroz radove praktikanata, gde smo videli primenu Houdini asset-a unutar jednog environment-a, a nakon toga sledio je praktičan deo, gde smo radili osnove Unreal Engine-a. Na samom kraju mentor nam je pokazao kako proceduralno kreirani asset-i u Houdini-ju mogu da se koriste u Unreal-u. Prikaz primene Houdini-ja u Unreal-u bio mi je od velikog značaja, jer sam naučila kako da poboljšam svoje naredne projekte i koristim proceduralni alat unutar game engine-a.”
Nešto potpuno novo ove godine bio je Asset Portfolio Review – prilika za sve 3D artiste da pokažu svoj rad stručnjacima iz PackDev Interactive-a, koji su vodeći lokalni studio za izradu 3D asset-a. Ako vam je ovako nešto interesantno, a propustili ste priliku da pokažete svoje radove zato što ste iz Niša, obavezno dođite na Sajam gejming karijera 14. novembra!
Najveće deljenje znanja predstavljali su dvoiposatni masterclass-ovi, koje je podržao Ebb Software. Četiri masterclass-a predstavila su stručnjake iz Španije, Francuske i Srbije. Polaznici su imali prilike da pogledaju kratki film Blue Dot, prvi koji predstavlja mogućnosti MetaHuman Animator-a i to kroz poetski svet Mike Antića, ali su mogli i da se detaljno upoznaju sa lighting tehnikama i primerima pipeline-a za art direkciju.
Miloš Petrović, ilustrator i crtač stripova, koji iza sebe ima učešće u SGA programu Playing Narratives, Master 4.0 i nekoliko završenih kurseva iz 3D-a, kaže da mu je masterclass Lazara Mesaroša iz Ebb Software-a bio, pre svega, dosta inspirativan. Naučio je kako se svetlost ponaša u različitim uglovima i u različito doba dana, a naročito mu je korisno bilo što je zavirio u stvaranje okruženja Scorn-a.
Glavni deo programa predstavljali su Keynote i Showcase programi, koje je podržao Mad Head Games. U okviru tri Keynote izlaganja mogli smo da čujemo i vidimo kako ni nebo više nije granica za Unreal Engine. Aksel Baroa, Chief Technology Officer u Albyon studiju koji je aktivan u domenu za VR-a, pokazao je da Unreal nije više samo za video-igre i kako priče koje uspeju da nas očaraju postaju realnost.
Vojislav Pavkov, Senior Character TD iz 3Lateral / Epic Games-a, govorio je o upotrebi MetaHuman Framework-a i istakao kako on danas daje slobodu animatorima da se bave kreativnim, umesto da rade dosadne stvari koje su do sada morali da urade hiljadama puta.
Roko Skandico, Head of UE Games BD EMEA & UE Games Strategy u Epic Games-u podsetio nas je sve da čitamo EULA-u, u kojoj stoji da se sa Epic-om može pregovarati oko njihovih 5%, a govorio je i o Unreal Engine Fortnite-u, za koji tvrdi da nas vraća u zlatno doba proizvodnje video-igara, jer je moguće praviti ih brzo i još brže ih videti na tržištu. Njegovo prisustvo naročito svedoči o zapaženosti ovog Unreal Day-a, koji je postao deo globalno relevantne zajednice.
Čak 12 Showcase predavanja najteže je preneti, jer su se doticala raznih tema. Od dočaravanja utisaka i postignuća sa Unreal Fellowship-a (gde je Nikola Silić, sada već očekivano, nasmejao publiku svojim „gejm dev stendapom”), do prikazivanja rada onih koji su zaslužili Epic MegaGrants, pa čak i Emmy nagrade, ali smo videli da Unreal Engine ima svoje mesto i u humanitarnim podvizima (o čemu smo već imali zadovoljstvo da pišemo), kao i u operi (što je Olga Janković ranije nagovestila u intervjuu).
Za one koji su propustili masterclass-ove, dobili su jedan speedrun-ovan, pa su telefoni škljocali ne bi li se svaki slajd zabeležio. Damir Halilović, Technical Director iz bosanskog ogranka Mad Head Games-a, poveo je sa sobom četvoronožno čudovište koje treba animirati, što je, pokazalo se, prava zavrzlama, ali mnogo lakši posao kada se držimo Damirovog tutorijala.
Ovaj deo programa zatvorio je Miroslav Mićević, COO iz studija Ebb Software, svojim istovremeno motivacionim, ali i demotivacionim govorom. U cilju da pokaže panoramu gejminga budućnosti, on je istakao umetnički potencijal video-igara i time hteo da demotiviše sve one developere koji utabavaju već dovoljno utabane staze, jer nam nove tehnologije omogućavaju da budemo iznova i istinski kreativni, kao i da ozbiljno uvažimo potrebe samih igrača.
Događaj je zatvoren dodelom nagrada za prvi regionalni Unreal Game Jam. Džemovanje je trajalo 10 dana i za to vreme je 16 timova razvijalo svoje igre u Unreal Engine-u i Unreal Engine Fortnite-u, koje ćete uskoro moći da vidite i probate. Mentori su odabrali tri najbolje igre, a timovi iz Beograda, Novog Sada i Banje Luke su ih predstavili publici i žiriju na Unreal Day-u. Nagrade u vidu UE asset pack-ova dodelio je PacDev Interactive, a prvu nagradu, UE asset pack u vrednosti od 4 000 evra, odneo je u Banju Luku tim Kot’o sa igrom Far To Home, koji nas je podsetio da nam kuća najviše nedostaje kada nam se pokvari stomak, a prdometar samo što ne eksplodira.
Eto, mnogo informacija na malo prostora, što je, opet, samo delić iste priče od 26. oktobra. Dogodine planiramo veći prostor, pošto Unreal Day, baš kao i Unreal Engine, nastavlja da prevazilazi sva očekivanja!
Sve fotografije sa događaja pogledajte ovde.