Superklaster – Game Changer: Prva godina razvoja srpskog „creative-tech” ekosistema
Inicijativa za nastanak jednog ovakvog pilot programa dolazi od strane ICT Hub-a, koji je kroz projekat Srbija inovira, uz podršku USAid-a u Srbiji, sproveo opsežno istraživanje srpske privrede, posebno onih sektora koji imaju veliki inovacioni potencijal. Pored polja gejminga i VR-a, konkursi za pilot projekte u trajanju od godinu dana raspisani su i za polja agro tehnologija, inovacija u medicini, kao i u domenu web3 i blockchain.
Tokom protekle decenije, srpska gejming industrija doživela je eksponencijalni rast. Podržana stručnom i pre svega talentovanom i motivisanom radnom snagom, različitim sistemima podrške u okviru živahnog startap ekosistema, Srbija je postala regionalni centar za razvoj igara, softversko inženjerstvo i nove tehnologije. Podržavajući ekosistem i pojedine inicijative Vlade Republike Srbije odigrale su ključnu ulogu u “razmahivanju” domaćih startapa. Brojni lokalni studiji i nezavisni razvojni timovi su ostavili svoj trag, osvojili priznanja i privukli pažnju globalnih gejming kompanija, kao i desetina ili u nekim slučajevima stotina miliona igrača širom sveta. Za razliku od većeg dela domaćeg startap pejzaža, u okvirima gejming industrije preko 60% kompanija oslanja se na sopstvene, originalne proizvode, što iz godine u godinu pokazuje i godišnji izveštaj o domaćoj gejming industriji, koji objavljuje SGA.
Ali da li je zasta se tako bajno? Sa rastom kreću i prvi „problemi”. Nedostatak radne snage, nedostatak sredstava i sistema podrške za razvoj i promociju manjih gejming timova, nerazumevanje i nepripremljenost donatora, ali i investitora, za finansijsku podršku gejmingu, neprilagođenost gejming akceleratora potrebama gejming kompanija, nedostatak obrazovnih profila i kurseva koji bi stvarali novi, ili dokvalifikovali i prekvalifikovali postojeći kadar. Državni sistem nije, kao i svuda u svetu, dovoljno agilan da ide korak uz korak sa promenama u ekosistemu, posebno kada je u pitanju jedna ovako brzo-rastuća, agilna i inovativna industrija koja je globalno uvezana.
I sada može ona rečenica – You’re probably wondering how I got into this situation? Svi ovi problemi su bili i više nego očigledni tako da se nama u SGA nametnula uloga da za njih pronađemo adekvatna rešenja. Bilo je samo pitanje prioretizacije i izbora prave bitke za pravi trenutak. Superklaster pilot program nametnuo se kao okvir za brojne “sledeće korake”. S obzirom na to da SGA već igra ulogu klastera za našu industriju, verifikovano i kroz European Cluster Collaboration platformu, taj apgrejd je došao prirodno te smo bili spremni da postanemo i skroz super (Huh, I’m gonna leave now… :).
Potencijal za spajanje novih tehnologija, poput virtuelne stvarnosti (VR) i proširene stvarnosti (AR), otvara nove mogućnosti za istraživanje i pruža uzbudljive prilike srpskim razvojnim timovima da pokažu svoje veštine na globalnom nivou. Prirodno je da i filmska post-produkcija i domen VFX-a budu još jedan od stubova superklastera. Uz pomoć obrazovnih institucija, ogranizacija podrške, startap timova i zrelih kompanija, u junu 2022. godine zajednički smo kreirali smo program za narednih godinu dana pilot superklastera.
Za prvu godinu smo uspeli da postignemo dosta toga, ali kako sam ja dosadni projektni menadžer allow me to put it like this:
U proteklom periodu ostvareni su impresivni rezultati u podršci razvoju gejming industrije u Srbiji, uključujući više od 4000 učesnika u različitim aktivnostima. Održane su 3 uspešne trejd misije sa 20 timova i učesnika, dok je za 5 pilotiranih aktivnosti obezbeđeno finansiranje za naredni period, uključujući konferenciju For the Win, Pilot ciklus biznis mentorstva, Unreal day, Gamification Akademiju i Soft Skills Akademiju.
Ukupno je bilo preko 20 različitih aktivnosti sa preko 80 sesija na njima, obuhvatajući i 4 gejming track-a na konferencijama – CGA, PANDORA, SVI i SPLET i prvu ikad izložbu indie igara. Učesnici su imali priliku da se povežu s preko 100 izlagača i predavača.
Kroz podršku različitim programima, 20 timova-institucija je dobilo podršku, dok su 2 obrazovne institucije dobile opremu za nove obrazovne programe vezane za gejming. Osim toga, saradnjom obrazovnih institucija i industrije, razvijen je jedan proizvod, a stvorena je i jedinstvena stranica s listom svih igara proizvedenih u Srbiji (sga.rs/games).
Takođe, realizovan je Shift 2 Games koncept koji je uključivao web platformu, TV emisiju i Job fair za potrebe kreativnih industrija. Uspostavljeno je preko 20 novih partnerstava koja će dalje podržavati razvoj Creative Tech sektora u Srbiji, a kreiran je i plan za prvi Gaming akcelerator u regionu. Dodatno, kreiran je predlog promene zakona za uvoz robe dvostruke namene (dev kits), a takođe je osmišljen i organizovan prvi nacionalni štand na Gamescom 2023 konferenciji.
I sve ovo samo u pilot godini, koja traje 12 meseci uključujući pripremu, planiranje i realizaciju. Mislim da bolji pilot nije bio ni Tom Kruz, makar u originalnoj verziji filma – a vi?
Najbolja stvar u svemu ovome je činjenica da su ove aktivnosti došle direktno od strane članova superklastera, kao stvarne i realne potrebe samog ekosistema na koje smo se trudili da odgovorimo na najbolji mogući način. Ono što jeste činjenica je da ove aktivnosti ne bi bile ralizovane bez podrške svih članova superklastera, ali i bez predanog rada tima Srbija Inovira koji je tu bio sa nama na svakom koraku, kao i USAid-a koji je prepoznao da je ovaj tip podrške neophodan.
Rezultati rada prve pilot godine Creative Tech Serbia superklastera dokaz su predanosti aktera ekosistema procesu podsticanju inovacija, podržavanju preduzetništva i stvaranju okruženja u kojem talenti mogu da napreduju. Sa rastućim ekosistemom, strastvenim razvojnim timovima i podrškom superklastera Creative Tech Serbia, Srbija će jako brzo postati regionalni broj jedan u domenu gejminga i creative-tech industrie, sa konačnim ciljem – približavanju ka listi top 10 industrija u Evropi.
Uvek je lepo začiniti ovakav tekst nekom anegdotom, bilo je istih poprilično, ali većina se može opisati u reči – eskalacija. Uvek smo gledali da kroz svaku aktivnost pružimo maksimum i da krajnji korisnici uvek dobiju više. Da li je prijatno kada događaj za 100 ljudi postane događaj za 600 ili kada od 100 prijavljenih se njih 120 pojavi… Nije prijatno, but damn it feels good. I to je meni možda najjači utisak. To što u svemu šta samo radili je bilo fin osećaj i osećaj kohezije i međusobnog podržavanja bez obzira koliko je zadatak bio težak.
Ovaj ekosistem koji čine impresivni, kreativni i divni ljudi može se jedino opisati kao svemirski brod koji je predodređen za kosmičke dosege, a nama je zaista čast što možemo biti akcelerant u raketnom gorivu koji će mu pomoći da stigne na svoju destinaciju, još brže i lakše.
Zato, svi koji želite da budete deo ovog ludog putovanja, kontaktirajte nas, we are just a call away.