SGA u poseti Jerevanu @ PowerPlay Gamedev Conference

Isidora Veljković i Nenad Jovanovski,
Project Coordinator, Project Manager, SGA
20.06.2024.
U srcu Kavkaza, Jermenija je protekle dve godine postala jedan od centara globalne industrije razvoja video igara u regionu Evro-Azije. PowerPlay Game Development Conference, koja se održala 2. juna 2024. godine u Jerevanu, bila je izuzetna prilika za sve nas koji smo deo ove dinamične zajednice da razmenimo iskustva i da popričamo o problemima koji su, kako smo uvideli tokom boravka, slični onima koje mi imamo u Srbiji.

PowerPlay GameDev konferencija je bila ne samo prilika za profesionalni razvoj početnika u gejming industriji koji su imali simulaciju Portfolio Review-a, već i za uspostavljanje novih kontakata i saradnji koje će oblikovati budućnost industrije razvoja video igara. 

Sam štand SGA je bio prilika da se učesnici upoznaju sa igrama iz Bohemian Pulp i Shosha Games studija ali i da vide projekte koji su se već razvili i koji se trenutno razvijaju u Srbiji. Isprobavanje igara je kao i uvek bio najzanimljiviji deo za delegate, a usput su naši članovi postali bogatiji za po koji wishlist na Steam-u. 

Sa druge strane i nama je bilo interesantno da upoznamo posetioce konferencije, koji su mahom bili mladi ljudi zainteresovani za ulazak u našu industriju. Kao i kod nas, na sličnim konferencijama i događajima, glavna pitanja su bila vezana za pronalazak posla, prakse ili programa koji će im u tome pomoći, pa nam je utisak da bi programi slični Shift2Games i Playing Narratives bili pun pogodak kao prilika za korak bliže tome.

 

"Iznenađujuće posećeno, puno malih timova je pitalo za savete, neki rade već godinama na svojim igrama, neki tek završavaju studije i planiraju. Deluju veoma motivisano i kreativno, međutim nisu previše upućeni u biznis deo i kako da promovišu igru ili da dodju do novca/izdavaća. Neki su previše ambiciozni, a neki nisu svesni da vec imaju dobar prototip da mogu da ga promovišu i grade tim." kaže Đorđe Marković iz Bohemian Pulp-a

U Jermeniji se polako gradi i gejming zajednica, kroz Jermensku gejming Asocijaciju (AGDA)  koja je, za sada, samo neformalna grupa sa dosta ideja i želja, ali sećamo se da je i ovde postojala takva grupa pre šest godina. To ih ne sprečava da organizuju edukacije i mitape koji dodatno osnažuju i motivišu mlade da biraju gejming kao profesiju. O tome koliko je trenutno gejming industrija u Jermeniji važna tema govori i to da je jedan od govornika na samoj konfereciji bio i Zamenik Ministra za Napredne tehnologije, gospodin Rubea Simorijana, koji je imao prilike da se na jednom od organizovanih sastanaka upozna sa stanjem gejming industrije u Srbiji. Sveukupan utisak je da gejming industrija ima perspektivu u Jermeniji i izuzezno je zadovoljstvo što Srbija ima priliku da im pomogne na tom razvojnom putu.  

Među govornicima su se našli predstavnici vodećih kompanija u industriji razvoja igara, uključujući Ubisoft, MY.GAMES, Rockbite, Sperasoft itd.

Što se tiče delegacije koja je bila predvođena Isidorom Veljković (projektna koordinatorka) i Nenadom Jovanovskim (projektni menadžer) iz SGA, iz Srbije je još bila Milica Todorović iz Ubisoft Belgrade, Đorđe Marković iz Bohemian Pulp, Ramiz Trtovac iz GameBiz Consulting i Aleksa Jeremić iz Shosha Games. Oni su imali prilike da sa učesnicima konferencije podele svoje iskustvo, kao i da predstave stanje u srpskoj gejming industriji. 

Od naše delegacije imali su priliku da čuju kako ući u gejming industriju 2024 godine, kao izdati svoju prvu indi igru kao i o tome kako izbeći slepe tačke u projektima akvizicije korisnika. Predavanja i radionice su ispraćenje sa dosta pitanja i produbljivanja tema.

 

"Bilo je jako inspirativno videti toliko jako mladih ljudi na konferenciji. Osećaj je bio da im fali više sličnih dogadjaja i da postoji generalna potreba za više deljenja znanja i iskustva. Glavni utisak je da postoji veliki neiskorišćeni potencijal u Jerevanu sto se tiće game deva. Overall baš dobro iskustvo." rekla nam je Milica Todorović iz Ubisofta

Osim odličnog programa konferencije, uživali smo i u pogledu na ceo grad i planinu Ararat iz prostora u kome se konferencija održavala – neobičnoj zgradi sazidanoj u brdu. Nama definitivno neobično, i fascinantno, dok prilično uobičajeno za Jerevan, grad koji se nalazi u kotlini, čiji se najviši delovi nalaze na čak 1390m nadmorske visine, a najniži na 860m. Tokom par dana u Jerevanu imali smo priliku da upoznamo grad, ljude, njihovu kulturu i način života. Ono što nas je već prvi dan “kupilo” i učinilo da se osećamo prijatno i kao kod svoje kuće, jeste definitivno toplina i gostoprimstvo jermena. Od ljudi na ulici, pa do ugostitelja, a i naravno naših domaćina, svi su uvek rado pomogli, popričali sa nama i dobro nas ugostili. 

Jerevan je manji grad specifičan po mnogo čemu. Većina građevina napravljena je od blokova vulkanskog kamena crvenog tufa, a u tu većinu spadaju stambene zgrade, crkve, državne i gradske institucije. Iako taj kamen dolazi u više boja sve pripadaju zemljanim tonovima, pa kada se sagleda čitav grad, daje utisak ujednačenosti. Simbol Jerevana ali i Jermenije, iako geografski ne pripada teritoriji države, svakako jeste planina Ararat. Zbog svoje topografije pogled na planinu se može uživati sa mnogih delova grada a najimpresivniji utisak ostavlja pogled sa nekog od mnogobrojnih vidikovaca, kao na primer sa neizbežnih Kaskada. 

Konferencija je organizovana u okviru Sida’s RECONOMY programa, koju je implementirao Helvetas – Swiss Intercooperation, u partnerstvu sa Help – Hilfe zur Selbsthilfe koji su i naši partneri na projektima Playing Narratives i Shift2Games a koji takođe sarađuje i sa Armenian Code Academy, domaćinom konferencije.