Kako je izgledao prvi Unreal Day u Beogradu
Ovog oktobra, Beograd je bio domaćin prvog domaćeg Unreal Day događaja, gde se ceo jedan dan pričalo samo o Epic-ovom Unreal Engine-u. Ovaj 3D grafički alat je prvenstveno bio razvijen za pravljenje stare i tada izuzetno popularne igre pod nazivom Unreal, objavljenje 1998. godine.
Zahvaljujući uspehu ove igre, Epic Games je nastavio da koristi ovaj gejm endžin, a ubrzo je ponuđen i drugim studijima da razvijaju svoje igre koristeći ovu tehnologiju. Danas, Unreal Engine je došao do svoje pete verzije, koja donosi zaista revolucionarne novine.
Na ovaj način, Epic Games potpuno besplatno otključava vrata svakome ko želi da na ovaj način testira i ostvari ideju za video igru ili neku drugu vrstu vizelnog projekta. Lepota Unreal Engine-a je upravo u tome što vam nije potrebno poznavanje programiranja, 3D modelovanja i mnogih drugih veština koje su do sada bile uslov da se jedan takav projekat započne.
Moja istorija sa Unreal Engine-om je počela upravo te 1998. godine, kada sam prvi put igrao Unreal. Sledeća verzija ove igre, super-popularni Unreal Tournament, bila je orijentisana na mečeve za više igrača. Meni, kao dvadesetogodišnjaku, to je bio savršen teren za druženje u igraonicma. U to vreme, Internet je tek počinjao da ulazi na mala vrata, pa je bilo kakvo ozbiljnije multiplejer igranje i dalje bilo vezano za igranje u fizičkoj mreži za više računara.
Kada premotamo film skoro četvrt veka unapred, ja sam došao do tačke da sada koristim Unreal Engine ne za igranje drugih igara, već za pravljenje moje igre. MOJE IGRE!?!? Da budem iskren, ovo mi i dalje zvuči potpuno neverovatno.
Naravno, ja sam i dalje na super-niskom nivou znanja, jer sam tek pre tri meseca prvi put uključio UE, i to sa nula programerskog i 3D iskustva. Trenutno sam u fazi pravljenja prototipa za igru koju bih voleo da napravim, tako da je Unreal Day došao u savršenom trenutku za mene. Bukvalno savršenom.
Unreal Day program
Unreal Day je bio podeljen u tri celine, od kojih je svaka bila zakazana na različitoj lokaciji. Zahvaljujući odličnoj organizaciji, izabrane su tri lokacije koje se nalaze u neposrednoj blizini, što je u velikoj meri olakšalo ljudima prelazak sa jedne na drugu.
Prepodnevni deo je bio odvojen za radionice organizovane u Crater Training centru u Knićaninovoj ulici na Dorćolu, u trajanju od 10 do 14 časova. Nakon toga, u terminu od 15 do 17 časova, organizovana su masterklas predavanja u prostoru Miljenko Dereta u Dobračinoj ulici, svega 500 metara od Cratera.
A nepunih sto metara dalje, na Dorćol Placu, poslednji segment Unreal Day-a je prvenstveno bio posvećen prezentacijama uspešnih projekata ostvarenih u Unreal Engine-u. Sa početkom od 17h, svi zainteresovani su imali priliku da vide raznovrsnost projekata koji koriste ovu tehnologiju, što je ujedno dalo i odličan prostor za networking i druženje.
Pošto sam sada u statusu da me sve živo interesuje na temu Unreal Engine-a, uzeo sam slobodan dan na poslu i posvetio ga Unreal Day događaju. I naravno, u skladu sa mojim megalomanskim tendencijama, prijavio sam se za sva tri segmenta. 😀
Radionice u Crateru
Unreal Day je počeo sa dve specijalizovane radionice u Crater Training centru. S obzirom da su se obe radionice odvijale paralelno u istom prepodnevnom terminu, zainteresovani su mogli da se prijave samo za jednu od njih.
Opcije su bile „Fast Prototyping in Unreal Egine“ i „Application of Unreal Engine in interactive presentations of architectural projects“. Za mene, izbor je bio više nego očigledan. Čim sam video naslov, istog momenta sam se prijavio za radionicu na temu pravljenja brzih prototipa u Unreal Engine-u.
Ovu radionicu je držao Milan Ličina, čovek sa velikim iskustvom u pravljenju vizuelnih instalacija u fizičkom prostoru. Zahvaljujući live produkciji koju Unreal Engine nudi, ove instalacije vam daju mogućnost da se fizički krećete kroz fotorealistični prostor koji je u potpunosti generisan u virtuelnom okruženju. Pored toga, Milan je i profesor na Metropolitan univerzitetu u Beogradu i redovni predavač u Crater Training centru za Unreal Engine.
Kroz opušten i otvoren pristup predavanju, Milan nam je dao razne savete kako da brzo postavimo 3D scene u Unreal Engine-u od nule i to bez korišćenja predefinisanih tipova okruženja koje ovaj endžin nudi. Videli smo i kako možemo da optimizujemo elemente koje ubacujemo u ovo okruženje, što direktno smanjuje opterećenje računara prilikom kretanja kroz nivoe.
Zahvaljujući dobro opremljenoj učionici u Crater Training centru, imali smo priliku da sve što nam Milan pokazuje na svom računaru takođe i sami probamo direkno u Unreal Engine-u. Radionica je bila organizovana za 12 ljudi sa raznim nivoima iskustva u poznavanju ovog alata – od apsolutnih početnika do ljudi sa već dosta velikim iskustvom.
Druga radionica je bila usmerena na praktičnu primenu Unreal Engine-a za generisanje interaktivnih prezentacija koje se koriste u arhitekturi. Od dizajna enterijera stambenih jedinica do simulacija čitavih gradskih blokova, UE vam daje priliku da se virtuelno prošetate kroz te prostore i zaista „osetite“ kako bi oni izgledali u pravom životu.
Predavač je bio Saša Vlajkov, Medior Tech Artist u Case 3D Proptech Solutions, novosadskoj kompaniji specijalizovanoj za izradu visoko realističnih simulacija arhitektonskih projekata.
Masterklas predavanja
Popodnevni termin Unreal Day-a je bio posvećen praktičnim predavanjima u vezi sa Unreal Engine-om. Kao i u slučaju prepodnevnih radionica, zainteresovani su mogli da prisustvuju samo jednom od predavanja, pošto su se paralelno odvijala u prostoru Miljenko Dereta, vrlo blizu muzeja Tehnike i nauke na Dorćolu.
Međutim, sada je bilo potrebno da se napravi izbor između četiri različite teme:
- Geometry Script in UE
- Predavač: Krzystof Pachulski, Unreal Engine evangelista iz Epic Games-a
- How to – Epic MegaGrants
- Predavač: Adam Kovač, Solutions Specialist u 3Lateral/Epic Games u Novom Sadu
- MetaHuman inside Shape Shifters Production Environment
- Predavač: David Jiang, osnivač i Head of Development tajvanskog Shape Shifters Creative-a
- Combining blueprints and sequencer in Unreal Engine
- Predavač: Darko Subotin, Asistent na fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu
Za mene, najinteresantnije predavanje je bilo u vezi sa apliciranjem za Epic MegaGrants, pa sam se prijavio za njega. U pitanju je program finansijske podrške koju nudi Epic Games, a namenjen je projektima koji u nekoj od svojih faza koriste Unreal Engine. To naravno mogu da budu video igre, ali isto tako mogu da budu i razne druge varijante primene Epic-ove tehnologije.
U slučaju video igara, ako pravite igru u ovom endžinu, to je automatski dobar match. Međutim, čak i ako ste počeli da pravite igru u nekom drugom alatu, Epic MegaGrants je tu da podrži tranziciju postojećeg projekta na Unreal Engine.
Kroz praktične primere uspešnih projekata koji su finansirani kroz Epic MegaGrants, Adam Kovač iz novosadskog 3Lateral-a je na vrlo jasan način uspeo da nam objasni šta je sve potrebno da jedna prijava sadrži. Vrlo je interesantno to što nijedan od ova tri primera nije bio vezan za video igre. Tu je bio edukativni program Crater Training centra, upotreba MetaHuman sistema za primenu u robotici, kao i napredni sistem za 3D mapiranje realnog sveta kroz Unreal Engine.
Naravno, Adam je u svakom trenutku bio spreman da odgovori na postavljena pitanja, što sam ja vrlo rado iskoristio. Saznao sam da je pored same ideje za igru, neophodno da se priloži i razuman biznis kejs koji pokazuje za šta su potrebna sredstva, koje su faze korišćenja ovih sredstava, kao i šta je rezultat koji može da se očekuje od ovog finansiranja.
Epic MegaGrants je u svakom trenutku otvoren za prijave, tako da ako imate Unreal Engine projekat ili razmišljate da se prebacite na ovaj alat, pripremite prijavu i pošaljite je što pre. Zaista nema potrebe da čekate.
Keynote & Showcase
Kao što sam prethodno naveo, ovaj segment Unreal Day-a je bio fokusiran na prezentacije raznih projekata koji su bazirani na Unreal Engine-u. Sa početkom u 17 časova, showcase je trajao skoro punih pet sati. Videli smo primere video igara i filmova, kao i načine primene u arhitekturi i drugim industrijama.
Od video igara, ja sam uspeo da vidim tri prezentacije. Ivan Koroknai iz Phobos studija je prezentovao proces razvoja Cloud Burst-a, postapokaliptične survival battle royal igre iz trećeg lica. Akcenat je bio na tome kako im je Unreal Engine pomogao da od uopštene ideje za igru dođu u priliku da praktično kreiraju jedan novi žanr igara koji uspešno kombinuje različite gejm mehanike.
Mad Head Games je relativno skoro objavio prve snimke gameplay-a njhove igre Scars Above. S obzirom da se radi o mističnoj sci-fi avanturi u žanru akcionih RPG igara, Uroš Pavlović je imao priliku da objasni njihov pristup pravljenju ovog jedinstvenog sveta kroz Unreal Engine.
I kao šlag na tortu, Lazar Mesaroš iz Ebb Software-a je prezentovao studiju slučaja igre Scorn. Ova igra je objavljenja nepune dve nedelje pre Unreal Day-a i to uz veliko iščekivanje kako domaće, tako i svetske publike. U pitanju je intrigantna horor avantura iz prvog lica, koja daje omaž velikim umetnicima Gigeru i Beksinskom kroz jedinstveni dizajn sveta kroz koji se igrač kreće.
Pored svih interesantnih prezentacija, ovaj showcase mi je dao priliku da se vidim sa meni dragim ljudima iz naše game development industrije, kao i da upoznam dosta novih lica.
Unreal Day Summary
Kada saberem iskustva sa prvog domaćeg Unreal Day-a, shvatam da sam bukvalno ceo dan bio u ozbiljnom hajpu. Bukvalno osećaj leptirića u stomaku. 😀 A vrlo je jasno i zbog čega. Tog dana sam proveo četiri sata učeći nove trikove za brz prototajping u Unreal Engine-u. Dobio sam informacije iz prve ruke kako da apliciram za Epic MegaGrants. Očigledno, to su sve izuzetno vredna saznanja koje mogu da mi pomognu da možda i ja jednog dana ostvarim taj san i napravim svoju video igru.
Na kraju, imao sam priliku da vidim kako izgledaju dobri projekti bazirani na ovoj tehnologiji i da u detalje pričam sa ljudima o pravljenju video igara. Jednostavno – savršeno. Naravno, kao fan Unreal Engine-a, jedva čekam sledeći Unreal Day da naučim još nešto novo i da se ponovo vidim sa ljudima iz naše rastuće game dev zajednice.