Izveštaji o srpskoj gejming industriji dobili američku nagradu za dizajn
Dok je izveštaj o srpskoj gejming industriji za 2024. godinu nedavno objavljen, a utisci koje je izazvao još uvek se sabiraju, u ovom tekstu vraćamo se ranijim izveštajima, zato što su njihovi dizajneri dobili nagradu GDUSA (Graphic Design USA) za digitalni dizajn, i to u dve kategorije: izveštaj i infografik!
Zato smo „seli na daljinu” sa Jelenom Lugonjom (grafička dizajnerka) i Jovanom Pavlovićem (osnivač Triforce studija), koji su nam iz Amerike preneli svoje uzbuđenje.
SGA: O kakvoj nagradi je reč i ko je dodeljuje? Šta se tačno ocenjivalo?
Jelena: Nagrada je tvrda, dolazi od Američkog društva za dizajn. Takmičenje je bilo iz digatalnog dizajna, a mi smo dobili dve: jednu za digitalni izveštaj i drugu za infografike. Ocenjivala se inovativnost u dizajnu, mada imam dojam da je to kao presek stanja novijih projekata, jer se veliki broj ljudi prijavljuje. Ove godine je bilo oko 3 000 prijava u desetak kategorija. Američko društvo za dizajn pobednike podrži tako što ih kasnije objavi u svom magazinu, na sajtu, dobija se bedž, a čak pošalju i klijentima pobednika mejl da ih obaveste.
SGA: Da li ovo važna stvar za vas, i ako jeste, zašto?
Jelena: Jeste, kako ne. S obzirom na to da i Jovan i ja živimo, radimo i trudimo se da ostanemo u Americi, ipak smo u društvu gde je veċina naših referenci ljudima totalno nepoznata, pa nam znači da se okitimo nečim što je u ovom sistemu vrednosti priznato i poznato. Takođe, vidljivost ne može da škodi.
SGA: Kako je izgledao vaš proces rada na SGA izveštajima?
Jelena: Dosta smo proklizali kroz njih. Jovane, šta mislis? Nekako smo se brzo dogovarali oko art direkcije i lepo propratili dizajnom jedan drugog. Bez previše mudrovanja, odmah smo znali šta radimo.
Jovan: Sama tema je super, dozvoljava razne vizuelne eksperimente. U svakom izveštaju smo gledali da iskoristimo novi alat ili pristup kako bismo osvežili i nama proces, a i samu estetiku. Na primer, za ‘22 smo većinu grafika radili pomoću MidJourney AI-ja, a za ‘23 smo koristili womp.com, 3D program koji šljaka preko browser-a. ‘21 je bila neka fora sa arhivskim fotkama iz, tipa, 20ih, ne znam kako smo to povezali sa gejmingom, al’ radi 😆
SGA: Gejming industrija je specifična, ali su izveštaji svakako puni statistike, koja sama po sebi verovatno nije inspirativna. Kako ste pomirli svet brojeva i video-igara?
Jovan: Pa, video-igre jesu brojevi u načelu 🙂 Samo prevučeš neku kul grafiku preko i cela stvar postaje super pitka. Mislim da je ista logika radila i na izveštaju.
SGA: Dizajn za gejming, međutim, često ume da bude stereotipan, kao i generalno dizajn za ovaj tip publikacija. Kako ste izbegli utabane staze i prokrčili sopstvenu?
Jelena: Ha, pa da, nismo pratili nikakve staze. Namerno smo imali drugačiji pristup. Jovanova ideja je bila, kao što je već pomenuo, da na svakom izveštaju izvučemo nešto novo iz rukava. Tako smo se igrali sa različitim alatima, koje smo i sami hteli da isprobamo. Imalo je smisla, tema gejminga je zahtevala od nas da budemo sveži, ali i da mislimo o softveru koji koristimo. I, druga stvar, dobili smo slobodu u art direkciji od SGA tima, a bez toga ničeg ne bi ni bilo!
SGA: Grafički dizajn poslednjih godina deluje kao da se ukalupljuje. Koliko je teško biti inovativan u oblasti u kojoj se standardi sve čvršće definišu i razbijanje šablona biva viđeno kao „greška” u dizajnu?
Jelena: Da, sviđa mi se komentar na greške u dizajnu. „X” puta dobijem fidbek od klijenata da imam grešku, jer, zaboga, nije ilustracija u centru, i neke stvari sam pomerila, stavila jedne preko drugih. Moj argument „ali, ja sam to sa namerom, zbog toga i toga” ih ne zadovolji. Tako da pažljivo biram šta nudim kome i pokušavam da shvatim ko može dokle da ide.
Zbog toga ne smemo da ispuštamo projekte kao što su SGA izveštaji, koji nam daju prostora da probamo nešto novo, naučimo, pomerimo koju granicu. Uvenućemo centrijarajući svaku tačku.
SGA: Igrate li vi, inače, video-igre? I ako da, what’s your poison? 😅
Jelena: Ja ne smem na ovo da odgovorim, iseći ćete me 😁 Ne igram igre i nikad nisam. Zato mi je bilo baš simpa da radim ovaj izveštaj.
Jovan: Ja obožavam! Ranije sam dosta igrao kompetativne igre, tipa MOBA-e, RTS-ove, FPS-ove. Sad mi treba livada, pa mi više prija neki turned-based kao Civ, Slay the Spire. Old World sam izvalio skoro, nije loš. I, da, u zavisnosti od sezone, umem da se zakačim sa ortacima onlajn na neki autizam, kao sto su WoW klasik ili Project Zomboid, Minecraft, itd. Od kako živim van Beograda mislim da sam najspontaniji odnos uspeo da zadržim sa ljudima sa kojima se nekad zakačim onlajn da igramo nešto. Više je fokus razgovora na igru i priključeniju nego na pakao egzistencije, cenim da je to.
SGA: I za kraj, voleli bismo da čujemo otkud vi u svetu grafičkog dizajna.
Jelena: Grafičkim dizajnom sam uvek želele da se bavim. Bilo je ili to, ili ništa. Ne znam odakle mi to. Sad vidim i druge lepe opcije, al’ prosto sam u dizajnu najdalje otišla.
Jovan: E, ja sam, zapravo, zbog video-igara u dizajnu. Kad sam bio klinac upisao sam dizajnersku sa idejom da ću da crtam orkove za Blizzard kad porastem. A onda su me smorili orci u jednom momentu.
SGA: Hvala vam puno što ste pomogli da se izveštaji o srpskoj gejming industriji istaknu kao Balatro među igrama!