8 važnih lekcija za svakog gejm developera

Tatjana Ristić,
autorka, SGA
24.01.2023.
Brzo, kafu u ruke i na pauzu, vreme je da se obogatiš za osam lekcija vrhunskih gejming stručnjaka!

Snimili smo kratke epizode sa ekspertima iz industrije i svako ko je iole zainteresovan za gejm development, ne sme ih propustiti! Evo dajdžesta saveta koji su najzanimljiviji:

„Što više finansija dolazi, to dolazi više stega i lanaca, pa je i veći izazov ostati zaista indie.“

Ovo upozorenje Dušana i Sanje Čežek, koji stoje iza nagrađivane pixel-art igre The Ministry of Broadcast, govori koliko je važno, kako i slogan njihove firme kaže, da radimo ono što želimo. U gejmingu je naročito lako dozvoliti novcu da nam izmakne sopstveni put iz vida.

U svojoj lekciji otkrivaju da nisu uvek znali šta rade, ali da su pokušavali da objedine pređašnja iskustva, naročito ona iz polja advertajzinga. Saznaj i kako izgleda život indie developera pre i posle prve igre.

Dušan i Sanja Čežek, osnivači, Fuchs+Dachs

„Radeći zabavne stvari, možemo da ostvarimo veliki uticaj.“

Kao predstavnik projekta Srbija inovira (u okviru kog SGA sa partnerima sprovodi superklaster Creative Tech Serbia), Lazar Lekić u svojoj lekciji govori o tome kako gejming ima veliki potencijal hibridizacije zato što se bazira na tehnologijama iz drugih industrija, ali i kako tehnologije koje potiču iz gejminga imaju veliki aplikativni potencijal u raznim oblastima.

Ako te zanima da čuješ o ICT Hub-u, projektu Srbija inovira, ali i generalno o gejmingu i obrazovanju, poslušaj Lazarovu lekciju ovde.

Lazar Lekić, superklaster menadžer, Srbija inovira

„Alati su stvoreni za određenu svrhu, ali nisu na nju ograničeni.“

O neverovatnom potencijalu upotrebe Unreal Engine-a, koji neretko iznenadi čak i svoje kreatore, govori Kristof Pahulski iz Epic Games-a. On kaže da alati koji su deo Unreal Engine-a nisu napravljeni za najviši kvalitet, već za najveću moguću vernost, ali čak i takvi mogu stvoriti vrlo stilizovana okruženja. Na nama je, dakle, da se igramo i u igri otkrivamo nove mogućnosti.

Još o Unreal-u kao prostoru koji spaja sve alate, kao i o misiji Epic Games-a da donese kul stvari svetu u Kristofovoj lekciji.

Krzystof Pachulski: Evangelist, Epic Games

„Kao industrija treba još mnogo da radimo da zaštitimo privatnost korisnika.“

Na prethodnu priču o odgovornosti developera nadovezujemo lekciju o privatnosti korisnika u gejmingu, jer kako kaže Mateus Bohencak, u ovoj industriji svi su user-data junkies i potrebno je mnogo rada kako bi se uspostavila privatnost korisnika. Prvi korak je da igrače bolje upoznamo sa tim zašto koristimo njihove (ne privatne!) podatke i šta oni dobijaju iz toga.

Mateus se dotakao i promena na Apple Store-u koje su developerima zakomplikovale živote, pa ako te interesuje kako da se uključiš u borbu Davida protiv Golijata, saznaj ovde.

Mateus Bohencak, Senior Accounts Executive, AppsFlyer

„Davanje besplatnih i otvorenih mišljenja mnogo pomaže.“

Na osnovu finskog uzora dobre prakse, u kojem gejming i vlada blisko sarađuju, Oli Sinerma otkriva tajnu uspešnosti finskog obrazovanja. Kaže da pozadina svega, pa i gejminga, leži u celokupnom obrazovnom sistemu. Finska je društvo utemeljeno na poverenju, u kom se veruje da će učenik dati sve od sebe zato što je sam za sebe odgovoran, a ako i zakaska, dobiće potrebnu pomoć da sustigne druge.

Zanimljivu priču o finskoj gejming industriji, kao i to kako su vremenske prilike direktno odgovorne za njenu uspešnost, teme su kojih se Oli dotiče u svojoj lekciji.

Oli Sinerma, Senior Advisor, Business Finland

„Da, uspeli ste sa jednom igrom, ali možete li da ponovite uspeh?“

Ova i sledeća lekcije su najpraktičnije jer se tiču marketinga. Nuša Gantar iz studija koji je napravio čuvenog My Talking Tom-a, govori o velikoj sreći i nesreći koje idu u paketu kada vam igra uspe. Prvo se mučite u produkciji da štiklirate sve rokove i izbacite igru na tržište, i kada to konačno uradite, osećate veliko olakšanje, ali i stres, jer stvari više nisu u vašim rukama i nemate pojma kako će igra biti prihvaćena.

Najbolje se uči iz primera dobre prakse, pa više o igrama My Talking Tom i My Talking Angela, kao i o animiranoj seriji, poslušaj ovde.

Nuša Gantar, Senior Marketing Director, Outfit7

„Možete da imate najbolji marketing tim na svetu, ali ako vam igra nije dobra, to ništa ne vredi.“

Verujemo da ti je glava marketinga Two Desperados-a, Lana Čubrić, već poznata jer neretko deli svoju stručnost sa SGA zajednicom. Otuda ne iznenađuje što posle citirane rečenice dodaje da ne morate imati najbolji marketing tim na svetu, već se možete obratiti ljudima iz industrije: u regionu se znanje deli nesebično.

O tome kako je Two Desperados pronašao nišu nedovoljno iskorišćenog, a voljenog koncepta i doveo do reinvencije žanra, kao i u User Aqusition-u i daljim planovima kompanije, slušaj u još jednoj sjajnoj lekciji.

Lana Čubrić, Head of Marketing, Two Desperados

„Treba, naravno, da zarađujete praveći igre, ali ima sve više i više načina da budete umetnici na prvom mestu“

Hendrik Leser, advokat za video-igre (kako sam sebe naziva), radi za Evropsku Gejm Developer Federaciju (EGDF) i maltene sve što kaže, deluje vredno citiranja. Iako je diplomirao filozofiju i političke nauke, smatra da su mu strateške video-igre više pomogle u donošenju odluka i da su odgovorne za to što vodi multinacionalnu kompaniju. Kaže da su video-igre sila koja se koristi za sve, što je razlog zbog kog developeri imaju rastuću odgovornost da urade „the right thing“.

Poslušaj kako je Hendrik želeo da napravi igru koja će osvojiti Nobelovu nagradu za mir, o pozitivnim aspektima gejminga i o prednostima evropske gejming scene.

Hendrik Leser, predsednik upravnog odgora, EGDF