20 godina PEGI-ja – svedočanstvo njegove vrednosti
Ranije ove godine pisali smo kako je 2023. velika za PEGI (Pan-European Game Information), sistem ocenjivanja video-igara koji ima za cilj da obrazuje, savetuje i osnaži igrače, roditelje i staratelje o sadržaju koji je primeren uzrastu u video-igrama. PEGI je 27. septembra održao događaj u Briselu na kom su bili učesnici iz evropskih institucija i predstavnici nacionalnih vlasti, nevladinih organizacija i industrije video-igara kako bi proslavili 20. godišnjicu organizacije.
Tokom 20 godina, više od 2 600 kompanija je potpisalo PEGI Kodeks ponašanja i izdato je skoro 40 000 licenci za starosnu ocenu video-igara koje se distribuiraju u 40 zemalja širom Evrope. SGA je odlučila da pomogne priliv srpskog dela ovih brojki lokalizacijom zvaničnog PEGI sajta na srpski jezik.
Da bismo proslavili dve decenije PEGI-ja, važnu prekretnicu u evropskom ekosistemu video-igara, razgovarali smo sa Dirkom Bosmansom, generalnim direktorom PEGI-ja.
SGA: Čestitamo Vam 20 godina postojanja! Koliko daleko je po Vašem mišljenju PEGI stigao u poslednje dve decenije u ostvarivanju svoje misije?
Dirk: Mogli bismo reći da je PEGI sam po sebi bio dostignuće misije: postojao je jasan zahtev evropskih institucija 2002. godine da se uspostavi harmonizovan sistem za starosnu klasifikaciju video-igara putem samoregulacije. Sektor je reagovao veoma brzo i 2003. godine PEGI je uveden širom Evrope.
Naša misija od tada je da pomognemo roditeljima da donesu informisane odluke kada kupuju video-igre za decu. Iako su naše brojke o povećanju svesti dobre i nastavljaju da se povećavaju, to je posao koji se nikada ne završava. Moraćemo da nastavimo da podižemo svest o važnosti PEGI-ja i da se postaramo da roditelji mogu da pronađu informacije koje su im potrebne.
SGA: Zašto je važno da video-igra ima PEGI starosnu ocenu? Kako to koristi developerima same igre?
Dirk: Roditelji, posebno oni koji nisu upoznati sa video-igrama, imaju mnogo pitanja kada njihova deca počnu da igraju igre kao hobi. Bez odgovarajućih informacija takva pitanja se lako mogu pretvoriti u zabrinutost ili netačne pretpostavke. Pružajući roditeljima informacije o sadržaju igre pre nego što dete počne da je igra, oni se neće osećati neprijatno što su njihovoj deci video-igre hobi. Developeri mogu imati koristi od PEGI-ja jer on pruža rešenje za ceo kontinent (sa izuzetkom Nemačke, gde je USK već bio osnovan i pravno primenjivan pre nego što je PEGI počeo). Istovremeno, industrija video-igara može se predstaviti kao odgovoran sektor, što smanjuje neophodnost za većom regulativom.
SGA: Šta je PEGI uradio da proslavi svoju godišnjicu?
Dirk: PEGI ima entuzijastičnu podršku evropskih institucija, ali je važno da ih obaveštavamo o našem radu. Smatrali smo da je naša 20. godišnjica dobar trenutak da istaknemo vrednost PEGI-ja i da im pokažemo kako smo ostali stabilni u okruženju koje se brzo i stalno menja. U isto vreme, radimo kao i obično: imamo neprekidan dotok igara koje treba klasifikovati i stalan priliv novih roditelja koji treba da se obrazuju o video-igrama i PEGI-ju. Za to koristimo našu aplikaciju i veb stranicu, koja je sada dostupna na 25 jezika, uključujući i srpski.
SGA: Koliko igara je do sada koristilo PEGI?
Dirk: Naši administratori su izdali više od 35 000 licenci za starosnu ocenu u periodu od dvadeset godina. Možete dodati i desetine hiljada mobilnih igara i drugih aplikacija sa PEGI ocenom. Svaka igra objavljena za platforme Epic, Google, Microsoft, Nintendo i Sony mora da ima PEGI ocenu da bi bila objavljena u Evropi, tako da možemo da obezbedimo široku pokrivenost tržišta našim starosnim oznakama. To znači da ako se igra u Srbiji pravi za ove platforme, ona će sigurno imati i PEGI rejting. Ukoliko igra srpske proizvodnje bude objavljena na disku, gotovo sigurno će imati i PEGI ocenu, jer je prodaja fizičkih proizvoda regulisana u mnogim evropskim zemljama, što znači da mora da ima PEGI ocenu.
SGA: Šta biste poručili srpskim developerima koji tek treba da koriste vaš sistem?
Dirk: Ne ustručavajte se da postavljate pitanja i prijavite se da postanete član PEGI-ja. Industrija će biti bolje opremljena za budućnost ako govori jednim glasom, a PEGI je jedan od kanala koji taj glas može pojačati.
Iz praktične perspektive: pokušajte da utvrdite što je ranije moguće u procesu razvoja koja je ciljna publika vaše igre. Ako želite da budete sigurni da mlađa deca mogu da igraju vašu igru, onda ćete morati da se uverite da je igra prikladna za njih, što može značiti da morate da izbegavate određeni sadržaj. Ako vam je važno da u svoju igru uključite šta god želite, to je u redu, ali imajte na umu da to može značiti da vaša igra nije prikladna za sve, ili je samo prikladna za odrasle. Donošenje te odluke je od suštinskog značaja za zaštitu maloletnika, a ako učinite ovo na početku procesa, sprečavate neočekivana iznenađenja u nastavku.
SGA: Koji su ciljevi PEGI-ja za budućnost, pa čak i za narednih 20 godina?
Dirk: Da se postaramo da roditelji i dalje mogu da računaju na informacije koje PEGI pruža, iako će se industrija igara mnogo promeniti u narednih 20 godina. To znači da ćemo morati da održavamo dijalog sa i između svih stakeholder-a: moramo pažljivo da slušamo industriju video-igara, vlade i javne autoritete, ali i potrošače. Ako to uradimo, naša rešenja će biti od koristi za sve.
SGA: Hvala na odgovorima! Želimo vam puno sreće u narednih 20 godina!