13 godina Top Eleven-a: od tekstualnih mečeva do 3D Football Engine-a!

Tatjana Ristić,
autorka, SGA
17.05.2023.
Da li ste se nekada zapitali šta je potrebno da „zakuvate” jedan engine za simulaciju fudbala? Ako jeste - super, ovo je pravi tekst za vas! Ako niste - takođe super - evo prilike da se zapitate i odmah dobijete odgovore.

Top Eleven proslavio je ovog meseca 13 godina postojanja. A poslednje godine u Nordeusu su posebno uzbudljive, jer je fudbal menadžer doveo 3D likove na teren. Za to je zaslužan Football Engine, kakav ima svega nekolicina studija u svetu. Nordeus je objavio četiri epizode u kojima su razni članovi tima podelili svoje iskustvo u stvaranju engine-a. Ali, mi smo hteli da čujemo još! Zato su nam o nastanku Football Engine-a pričali Srđa Štetić-Kozić (Principal Engineer) i Miloš Milošević (Director of Engineering, Football Engine, R&D and Core Systems).

SGA: Zdravo, Srđo i Miloše! Pre nego što počnemo da vas seciramo pitanjima, moramo da priznamo da smo totalni duduci kada su u pitanju fudbal i video-igre u vezi sa fudbalom, a kamoli fudbalski engine-i! Mislite li da je moguće da ovu priču nekako pojednostavite za nas?

Miloš: Naravno, daćemo sve od sebe.

SGA: Srđo, u serijalu kažeš da su za ovaj engine bile potrebne godine i gomila ljudi različitih ekspertiza. Koja je tvoja uloga bila u njegovom nastanku i kako se razlikovala u odnosu na ono što si u Nordeusu radio pre nego što ti je ovim život zakomplikovan?

Srđa: Na početku razvoja engine-a bio sam zadužen za generalnu tehničku direkciju i arhitekturu, sa najvećim fokusom na sistem za animacije (simulacija pokreta tela fudbalera) i na grafički deo (ono što igrači vide na ekranu). Grafiku sam radio i ranije, tako da u toj oblasti nije bilo iznenađenja, ali sistemi za animacije zahtevaju duboku ekspertizu da bi se napravili kvalitetno, a prethodno nisam imao nikakvog iskustva u tom polju. Volim da radim i stičem znanje u najrazličitijim domenima, a upravo ovaj je vrlo izazovan zbog potrebe za odličnim znanjem matematike, kako se ljudi kreću, kako rade animacioni formati, i slično. Kada pričamo o radu na  sistemima za animacije, u većini slučajeva to uključuje prilagođavanje već postojećeg sistema. Retko ko dobije priliku da napravi potpuno novi sistem od nule, kao što je to bio slučaj u Nordeusu. 

SGA: Miloše, ti se baviš razvojem veštačke inteligencije, pa kako vidiš da bi tvoja pozicija mogla dalje da se razvija sada kada ste, kako sam kažeš, uradili nešto zaista posebno napravivši 11 vs. 11 fudbalski engine, što je mali broj ljudi na svetu uspeo?

Miloš: S obzirom na trenutne napretke na polju veštačke inteligencije, veoma sam uzbuđen zbog daljeg razvoja veštačke inteligencije u engine-u, ali i primene novih tehnologija na druge oblasti koje su bitne za Nordeus. 

Moj tim i ja uvek razmatramo inovacije koje se pojavljuju i trudimo se da procenimo da li ih je moguće upotrebiti u kontekstu poboljšanja naših trenutnih sistema. Moja budućnost u Nordeusu je svakako vezana za dalji napredak engine-a, ali i primenu napredne veštačke inteligencije.

SGA: Verujemo da je za razvoj fudbalskog engine-a potrebna saradnja mnogo timova i disciplina. Da li možete da nam kažete koje su sve pozicije i timovi bili potrebni da se Nordeusov fudbalski engine nađe u samoj igri Top Eleven?

Srđa: Projekat integracije Football Engine-a u Top Eleven je bio izuzetno kompleksan i značajan poduhvat za celu kompaniju, pa su praktično ljudi iz svih timova, iz celog Nordeusa učestvovali. Osim samih Top Eleven i Football Engine timova, najviše su bili uključeni Infrastructure, Art, Marketing i User Research tim, kao i QA inženjeri i producenti. Takođe, bilo je potrebno uključiti najrazličitije specijalnoste, od inženjera kao što su frontend, backend, AI, animacioni i grafički inženjeri, data scientist-i, automacioni inženjeri i ostali. Sa kreativne strane, bili su aktivno uključeni gejm dizajneri, Product menadžeri, 3D artisti, tehnički artisti i ostale pozicije. 

SGA: Okej, spremni smo da otpočnemo svoju edukaciju! Šta je uopšte fudbalski engine (FE), ima li različitih (pošto čak i mi znamo za FIFA-u i PES) i zašto je Nordeus imao potrebu da napravi svoj?

Srđa: Po našoj internoj definiciji, Football Engine je sistem koji simulira i prikazuje fudbalske utakmice. To podrazumeva simulaciju ponašanja fudbalera na terenu (AI), njihovih pokreta tela (animacije), fiziku (lopte i raznih drugih stvari) i ostalo. Sve što je potrebno za grafički prikaz (rendering) elemenata neophodnih za jednu fudbalsku utakmicu je deo toga.

Engine-i koji pokreću FIFA i PES su najstariji i trenutno najrazvijeniji engine-i na tržištu. Postoji još nekoliko fudbalskih igara, ali njihovi engine-i se ne ističu previše. Nijedan od njih nije javno dostupan, pa smo se zato odlučili na razvoj svog in-house fudbalskog engine-a. Želimo da imamo fudbalski engine koji će nam omogućiti da napravimo bilo kakvu 3D fudbalsku igru koju zamislimo, a da pri tome radi glatko na mobilnim uređajima, čak i onim starijim. Trenutno 3D utakmice u Top Eleven-u naši igrači mogu da iskuse na preko 25 000 modela telefona, što je oko 95% svih uređaja na kojima se on igra. 

SGA: U serijalu se može čuti kako ne postoji „kuvar“ sa uputstvom za pripremu fudbalskog engine-a. Kako je tekao proces kreiranja „recepta“ i sa kojim ste sve „sastojcima“ eksperimentisali?

Miloš: Proces kreiranja fudbalskog engine-a je složen i zahteva eksperimentisanje sa različitim „sastojcima” kako bi se postigao željeni rezultat. Navešću samo nekoliko ključnih koraka koje smo preduzeli kao tim kako bi ovaj projekat bio uspešan:

  • Definisanje ciljeva: Pre nego što smo počeli razvoj engine-a, definisali smo ciljeve, kao što su nivo realističnosti koji želimo da dostignemo i prikažemo, igračko iskustvo, optimizacija za različite platforme i ostali ciljevi. 
  • Istraživanje i planiranje: Tim je istraživao postojeće tehnologije, algoritme i metode kako bi odlučio koje „sastojke” će koristiti u engine-u. Ovaj korak uključuje proučavanje konkurencije i identifikovanje tehničkih izazova sa kojima se možemo susresti tokom razvoja. 
  • Razvoj prototipa: Tim započinje razvoj prototipa engine-a, eksperimentišući sa različitim tehnikama i metodama, kao što su fizika, veštačka inteligencija, animacije i matematički modeli. U ovoj fazi, tim testira i prilagođava različite „sastojke” kako bi pronašao pravu kombinaciju.
  • Iteracija i testiranje: Tim kontinuirano unapređuje i testira engine, prilagođavajući ga u skladu sa povratnim informacijama od naših igrača, rezultatima internog testiranja i analizama performansi. Ovaj korak je ključan za optimizaciju engine-a i osiguravanje kvalitetnog igračkog iskustva.
  • Integracija sa igrom: Kada je engine razvijen i optimizovan, tim ga integriše sa igrom, spajajući sve komponente, kao što su grafika, zvuk, interfejs i ostali elementi.

Ukratko, proces kreiranja „recepta” za fudbalski engine podrazumeva kombinaciju istraživanja, planiranja, razvoja, testiranja i kontinuiranog unapređenja kako bi se postigao optimalan balans između realističnosti, zabave i performansi.

SGA: Možete li nam ukratko dati kontekst u kom je FE nastao? Sećamo se da je Top Eleven imao mečeve u tekstualnoj formi još dok se Farmville igrao na Fejsu, a sada imate 3D!

Srđa: Davne 2010. godine, mečevi u Top Eleven igri su imali samo tekstualni prenos, da bismo 2015. godine dodali 2D mečeve kao prirodni sled koji očekuju svi ljubitelji fudbal menadžer žanra. Ovi mečevi su bili nalik na Football Manager seriju igara, gde su igrači predstavljeni kao kružići koji se pomeraju po terenu gledanom odozgo. Želeli smo da igračima pružimo realističnije i imerzivnije iskustvo kako bi mogli da se što više užive u ulogu menadžera svog fudbalskog tima.

Dugo smo imali ideju o sledećoj eri Top Eleven-a, ali pre oko tri godine oformili smo tim sa ciljem da razvijemo Football Engine, a prvi proizvod koji koristi FE je upravo Top Eleven u svojim 3D utakmicama. Naši igrači prvi put mogu da vide svoje fudbalere na terenu, kao i odraz njihovih taktika i odluka kroz realističan fudbal u 3D formatu.

SGA: Od samog početka Top Eleven je bio pionir cross-platform igranja. To danas podrazumeva da ga ljudi igraju na preko 25 000 uređaja. Sigurni smo da je bilo i izazovno i zabavno rešavati tu zavrzlamu.

Srđa: Jeste, i često su mi to omiljeni problemi za rešavanje. Na sreću, imamo iskustva i tehnologiju koja nam omogućava da se postaramo da naše igre rade i na mobilnim uređajima koji su sada preko 10 godina stari. 

Čak i uz to, problem je dodatno izazovan zato što je FE u svojoj srži izuzetno složena matematička simulacija sa milijardama operacija po sekundi, koje moraju da se izvrše da bi se video kvalitetan fudbal na mobilnim uređajima. Rešavanje ovoga je zahtevalo mnogo, mnogo sati mozganja, optimizacije, testiranja i slično, dok nismo došli do rezultata koji možete sada da iskusite u Top Eleven-u. 

SGA: Na kraju poslednje epizode pominje se da će se FE koristiti u izradi Nordeusove nove igre. Koliko smete da nam kažete o tome?

Srđa: Nimalo, ali se nadam da ćemo moći da pričamo i o tome uskoro! 🙂

Miloš: Ne smemo da odamo mnogo u ovom trenutku, osim činjenice da smo veoma uzbuđeni da što pre predstavimo svetu naš novi projekat na kome ceo tim naporno radi.

SGA: Hvala vam puno na odgovorima, mislimo da više nismo na mrtvoj tački u pogledu svog razumevanja fudbalskih engine-a!

Miloš: Drago nam je što smo mogali da pomognemo i razjasnimo neke stvari u vezi sa našim fudbalskim engine-om!

Srđa: Bilo nam je zadovoljstvo!