Tvoja karijera u gejmingu

Gejming industrija globalno zapošljava nekoliko desetina hiljada ljudi u više desetina kategorija zanimanja. Svi oni prave igre za preko dve milijarde igrača širom sveta koji na igre sada troše već preko 150 milijardi dolara. Industrija je u stabilnom rastu od oko 10% iz godine u godinu. Igre i njihovi kreatori su nagrađivani u najrazličitijim kategorijama, baš kao i ostatak kreativnih industrija (film, muzika, pozorište) i važe za vrhunske umetnike i tech talente. Esport je u velikom usponu, a preplitanje video igara sa ostalim vidovima zabave i učenja je sve češće.

Pronađi svoje mesto u raznovrsnoj i kreativnoj gejming industriji

Istraživanja u kojima su učestvovali naši članovi pokazuju da Srbija trenutno zapošljava više od 1.300 ljudi u industriji video igara, a preko 60% naših članova planira proširenje tima i u narednom periodu. Industriji su neophodni najraznovrsniji kadrovi: programeri i artisti, stručnjaci za razvoj poslovanja, testiranje i korisničku podršku, stručnjaci za marketing, monetizaciju, dizajn zvuka, komunikaciju sa zajednicom, prodaju, promotivne aktivnosti…

Naša zajednica je uvek na raspolaganju da pomogne svima koji tek počinju, a SGA stalno radi na unapređenju prilika za obrazovanje, trening i umrežavanje.

Ukoliko planirate karijeru u najvećoj i najbrže rastućoj industriji zabave, želimo da vas upoznamo sa svim prilikama koje vas očekuju. Bez obzira na to da li vas privlači rad na AAA naslovima ili pravite sledeći indie hit, bitno je na vreme razumeti koje su opcije na raspolaganju, ne biste li razvoj svojih veština usmerili u pravom smeru. Sve trenutno otvorene pozicije u gejming industriji možete pogledati na našoj JobAds platformi.

DEV

Verovatno su svi koji su igrali video igre kao deca u jednom trenutku pomislili kako bi voleli da prave igre ili smišljali neku svoju nakon avanture na Segi, Soniju, Amigi, PC-ju, Arkadi ili nekoj drugoj mašini. Nekada je razvoj i programiranje igara bilo jednako nedostižno u mislima kao i mogućnost da budu astronauti ili tajni agenti. Danas je situacija daleko drugačija, i programeri svih vrsta mogu lako da nađu praksu i zaposlenje u šarenoj gejming industriji. Iskusni programeri savetuju:

Kako početi: što pre iz hobija i uživati dok još ne predstavlja posao jer ste tako mnogo spremniji i sposobniji kada to postane posao na višem nivou. Razmišljajte apstraktno, dizajnirajte i pišite svaki sistem najbolje što možete, kao da je deo testa za najbolju poziciju u najboljoj kompaniji. Budite u industriji, trudite se da se krećete u game dev krugovima, učestvujte na GamJam-ovima.

Potrebne veštine: maštovitost i ljubav prema igrama, odlično znanje programiranja – formalno, neformalno… Čitanje, kucanje, razumevanje, testiranje i rad. Svi jezici dolaze u obzir (kada se znaju paradigme programiranja, lako je preći sa jednog jezika na drugi), a pogotovo objektno orijentisano programiranje (OOP). Rešavanje problema i analitičko razmišljanje – isto kao i za svako drugo programiranje. Ono gde ste slabiji, jačate radom, vremenom i iskustvom. Osnovni rad sa bazama podataka i poznavanje načina komunikacije između računara je uvek poželjno.

Najčešće pozicije: ima ih mnogo i zavise najčešće od složenosti projekata i veličine kompanije ili tima. Na primer, Gameplay Programmer, Software Engineer, UI Programmer, Game Engine Programmer, Tools programmer itd. Sve pozicije imaju standardnu gradaciju po iskustvu – intern, junior, medior, senior.

  • Intern – osoba koja nema profesionalnog iskustva, ali želi da se bavi ovim poslom. Preporuke: Završen fakultet je plus. Pravite svoje igre, kačite ih na github, napravite zanimljiv CV.
  • Junior – radite neko vreme, ali i dalje ne vladate svim tehnologijama, procesima i veštinama sami.
  • Medior – u stanju ste da sami dovedete “feature” od početne do završne faze.
  • Senior – u stanju ste da budete mentor kolegama i pomognete im u razvoju. Znate dosta stvari, ali učite i dalje svakog dana i pratite tehnologije i dešavanja.

Najčešći alati: Unity3D okruženje, C#; Unreal Engine, C++; Proprietary engines, Web based okruženja, JavaScript.  Često korišćeni sistemi: AWS – Amazon Web Services (databases, storage…); Firebase  (databases, storage, authentication, analytics…)

ART

Gejm artisti su zaduženi za sve ono što je u igri vidljivo – karakteri, vozila, okruženje, scenografija, materijali, korisnički interfejs, animacije, trejleri, kocept art, osvetljenje… Bilo da je sve ovo rađeno u 2D ili 3D stilu. Ne treba zaboraviti ni na tech artiste koji igrama prilaze iz drugog ugla spajajući umetnički i programerski deo, paze na performanse i optimizacije aseta, prave alate za artiste itd.

Baš zbog ovolike raznovrsnosti, preporučuje se da na vreme odlučite šta je ono što vas najviše zanima. Karijera u gejm artu sve više privlači umetnike iz drugih industrija jer omogućava da vaš rad poprimi i neku četvrtu – interaktivnu dimenziju. Saradnja sa svim ostalim članovima tima čini ceo proces još zanimljivijim.

Potrebne veštine: sposobnost rada u timu, osnove vizuelne umetnosti (kompozicija, harmonija…), spremnost na prihvatanje feedback-a, poznavanje softvera i savremenih tehnika kako se nešto radi, praćenje trendova, što u gamingu što u svojoj branši

Najčešće pozicije: Concept artist / Ilustrator, Environment 3D artist, Character 3D artist, Animator, VFX artist, UI artist, Graphic designer

Kako početi: pratiti savremene trendove procesa i alata, izgraditi portfolio – u njega stavite ono čime biste želeli da se bavite, lični projekti i radovi apsolutno dolaze u obzir, neka vaša vizija ili redizajn postojeće igre ili karaktera. U početku imitirajte: uzmite neki rad koji vam se sviđa i pokušajte da napravite isti takav. Pratite tutorijale i online kurseve. Nađite neki koji biste hteli da ispratite od početka do kraja. Ostavite ego po strani, tražite feedback i mišljenja drugih.

Najčešći alati: Photoshop (za concept artiste i ilustratore), 3DS Max, Maya, Blender (za 3D artiste i animatore), zBrush (za 3D character artiste), Substance Painter and Designer (za sve 3D artiste), Illustrator, Adobe XD, After effects (za UI artiste), Unity ili Unreal

ZVUK

Ono što daje posebnu dimenziju svakom gejming projektu je sve ono što igrač može da čuje, bilo da su to muzika, zvučni efekti ili dijalog karaktera. Kvalitet zvuka može od osrednje igre da napravi dobru, ili da pokvari iskustvo igranja naslova sa sjajnom mehanikom.

U gejming industriji ima mesta za: dizajnere zvuka, inžinjere zvuka, Foley artiste, Voice Foley artiste, VO glumce, glumce, kompozitore, muzičare, pevače, muzičke producente, audio editore, audio producente, audio direktore, producente elektronske muzike, programere i mnoga druga srodna zanimanja. Što više ovih zanimanja posedujete veće su vam šanse za uspehom.

Jako je bitno poznavanje: audio opreme, osnovne muzičke teorije, osnova akustike, softvera za usnimavanje, editovanje i produciranje audio fajlova (DAW), middleware softver-a i kompjuterskog hardvera. 

Da biste mogli dobro da sarađujete sa ostatkom tima (što uključuje dev department, art department, animation department, gejm dizajnere, kreativne direktore, producente, QA department, HR department…) u zavisnosti od kompleksnosti projekta, poželjno je da imate i osnovno informaciono znanje u njihovim oblastima, osnovno znanje Game Engine-a u kom se radi igra i najosnovnije znanje progamiranja, jer tako sami možete da vezujete audio sa igrom, testirate nivoe i jednostavno bolje i kreativnije smišljate vaš audio sistem. Ovo važi i za kompozitore: bićete plaćeni da uštedite vreme dizajnerima zvuka, programerima i QA-u, i tako bolje sami istestirati i poboljšati vašu adaptabilnu muziku. 

Neke od pozicija: junior dizajner zvuka, dizajner zvuka, audio artist, senior dizajner zvuka, lead dizajner zvuka, dialogue supervisor, audio programer, kompozitor, audio direktor

Najčešći alati: DAW – Reaper, Cubase, Nuendo, Pro Tools i Pro Tools Ultimate; Middleware softver – Wwise i FMOD; Game Engine – Unreal 4 i Unity, komunikacija i Project Management: Office, Google Docs, Jira, Slack, GitHub, OBS, DaVinci Resolve i Adobe Premiere 

GAME DESIGN

Kada kažemo gejm dizajn, neki ljudi prvo pomisle na vizuelni deo, neki pomisle na programiranje. Međutim, ovde se zapravo misli na kreiranje samog koncepta igre i njene suštine. Čuveno pitanje: „O čemu je ta igra? Šta igrač zapravo u njoj radi i na koji način?“. Tim pitanjima se bavi gejm dizajner.

Osmišljavanje koncepta igre podrazumeva osmišljavanje ciljeva, pravila i izazova u video igrama kroz kreiranje specifičnih mehanika, nivoa, zadataka i zagonetki – kroz sve ono sto čini iskustvo igranja zabavnim, zanimljivim i ponekad izazovnim. Gejm dizajn grana se, osim kreiranja mehanike, bavi i  osmišljavanjem priče, dijaloga i celokupnog narativa ukoliko igra to zahteva.

U malim timovima se gejm dizajneri bave i drugim granama poput programiranja ili art produkcije, dok se u većim timovima gejm dizajneri eksluzivno bave gejm dizajnom i čak se i specijalizuju za određene segmente, poput dizajniranja sistema, mehanika ili narativa.

Potrebne veštine: sposobnost rada u timu, analitičnost, pripovedačke sklonosti, kritičko razmišljanje, kreativnost, strast ka video igrama, poznavanje gejming trendova

Najčešće pozicije: Game Designer (junior, medior, senior), Lead Game Designer, Narrative Designer

Kako početi: gledati tutorijale i praviti male prototipe u bilo kojoj tehnologiji (engine-u), baviti se bilo kojom granom produkcije video igre radi upoznavanja procesa izrade

Najčešći alati: Game Engine (Unreal, Unity, CryEngine….), Google Docs, Google Sheets, crtački softver za izradu skica i dijagrama

BIZ DEV

Da bi igra imala veće šanse da ostvari uspeh i generiše prihode za kompaniju ili indie studio, neophodno je da se u timu nalazi barem jedna osoba čija je uloga da se fokusira na komercijalni razvoj proizvoda i kompanije. Ta osoba se najčešće naziva Biz Dev-om i ima veoma široka zaduženja. Od PRa do project management-a, ali sa akcentom na identifikaciju i realizaciju prilika koje će omogućiti timu da bolje plasira i monetizuje igru. 

Tokom razvoja igre, Biz Dev je zadužen za analize tržišta, pozicioniranje igre i nalaženje strateških partera uključujući i izdavača za igru sto može imati ogroman uticaj na komercijalni uspeh igre. Nakon što se igra objavi, uloga Biz Dev-a je da kroz partnerstva, prodaju i licenciranje stvori nove ili poboljša postojeće izvore prihoda od igre. Kako se igra razvija i raste, tako se i stvara prilika da se sve te aktivnost skaliraju, uz pravljenje portfolia igara, više partnerstava, ulazak u investicije i razne druge aktivnosti koje su neophodne za rast. Dobar Biz Dev veoma često igra ključnu ulogu u komercijalnom uspehu kompanije. 

Potrebne veštine: odlična komunikacija, pragmatičnost, kreativnost, “get stuff done” mentalitet, organizovanost, izdržljivost, upornost

Najčešće pozicije: Business Development, Business Intelligence, Licensing Manager, Product Manager, Producer, Monetization Specialist, Corporate Development, Sales, Publishing Manager, 

Dobro je početi: pozicije analiticara tržišta, assistenta product manafer-a, asistenta prodaje ili marketing asistenta su odlične startne pozicije. Dobar Biz Dev se razume u sve oblasti biznisa, od tehnologije za kreiranje proizvoda do marketinških taktika za brendiranje istog, tako da je svako znanje relevantno za dalji razvoj karijere

Najčešći alati: Email, LinkedIn, CRM sistemi

DRUGO

Proteklih nekoliko godina iz gejminga su se izrodila neka nova zanimanja. Esport je sada već poznat po profesionalnim igračima i transferima poput onih u klasičnim sportovima. Strimeri su nezaobilazan deo ove online sfere gejminga, a ne zaboravite da postoje i oni koji o svemu ovome izveštavaju i pokrivaju sve vesti i novosti iz gejminga – novinari i blogeri.